Grote woorden en ouderwets clientelisme

3 oktober 2012

Grote woorden en ouderwets clientelisme

Tijdens de raadsvergadering van 2 oktober toonde een deel van de oppositie dat de Oude Politiek de laatste jaren weinig heeft bijgeleerd. CDA, GroenLinks en 'de Realisten' brachten een onuitvoerbare motie in de raad en hielden daarbij een ondernemer uit t Loon voor de gek om daar zelf politiek mee te scoren. Op het laatste moment trok 'Realisten'-raadslid Petermann de motie in.

"CDA, GroenLinks en de Realisten doen aan puur clientelisme, ze doen een gedupeerde ondernemer loze beloftes om daar zelf politiek beter van te worden."
SP-raadslid Piet Brauer

De zaak speelt rond een ondernemer uit t Loon. Toen enkele maanden geleden vele ondernemers gedupeerd raakten door de verzakkingen bij het winkelcentrum reageerde de gemeente snel. Wanneer ondernemers aan bepaalde voorwaarden voldoen kunnen zij sindsdien aanspraak maken op verschillende ondersteuningsregelingen waarbij tot enkele tienduizenden euro's hulp kan worden geboden. Een van die ondernemers voldeed drie maal wel aan die voorwaarden en kreeg ondersteuning, maar een vierde keer niet omdat hij simpelweg niet de juiste documenten overlegde.

Dat bracht raadslid Christian Petermann ertoe om namens CDA, GroenLinks en 'de Realisten' in de gemeenteraad een motie in te dienen waarin hij vroeg om speciale behandeling voor deze ondernemer: een mediator zou zou de zaak moeten oplossen. De SP vindt dit een zeer slechte manier van politiek bedrijven: "Voor iedereen moeten dezelfde regels gelden," aldus SP-raadslid Piet Brauer. "Hiermee doen deze drie partijen aan puur clientelisme, ze beloven een bepaalde ondernemer iets wat volgens de regels helemaal niet kan om daar zelf politiek beter van te worden."

Overigens trok Petermann zijn motie op het laatste moment alsnog in, zonder daarbij een reden te noemen. Zelfs als de motie zou zijn aangenomen zou de ondernemer daar niets mee opschieten omdat de regels voor de ondersteuningsgelden duidelijk zijn: iedereen moet aan dezelfde voorwaarden voldoen. Brauer: "Dit is duidelijk weer de Oude Politiek aan het werk: onmogelijke beloften doen en niets waarmaken."