WK Wielrennen en onrealistische begrotingen

15 oktober 2012

WK Wielrennen en onrealistische begrotingen

"Het WK Wielrennen is een mooi evenement. Maar het bidbook en de begroting kennen zeer rooskleurige veronderstellingen. Dat is de reden waarom de SP begin 2010 tegen de Heerlense financiele bijdrage heeft gestemd. Een meerderheid van de raad dacht daar toen anders over." Ron Meyer namens de SP-fractie in 2011.
Begin oktober 2012 werd bekend dat de organisatie van het WK Wielrennen een fors tekort van 1,3 miljoen heeft.
In de oorspronkelijke begroting waren de Rijksoverheidsbijdrage en de sponsoring (bedrijfsleven) hoger. De SP in Heerlen heeft in 2010 en 2011 gewezen op de te rooskleurige begroting en bidbook. Op dat moment verkeerden velen in hosanna-sferen. Mooie evenementen en toekomstige investeringen mogen in de toekomst niet meer overschaduwd worden door onrealistische begrotingen. De SP stelt vragen aan het College van Heerlen.
De organisatie van het WK deed reeds 400 dagen voorafgaande aan het WK een beroep op de gemeenten. Die wezen extra bijdragen destijds af. Ook liet het College van B&W van Heerlen weten dat er ook in de toekomst geen extra bijdragen zouden worden gedaan. In Provinciale Staten werd kortgeleden langzaam maar zeker richting Gemeenten gekeken. Minstens 1 regeringspartij in Provinciale Staten (de VVD) is van mening dat de gemeenten dienen bij te dragen.
De SP stelt derhalve de volgende vragen aan het College van B&W in Heerlen.
1) Is er door de Provincie of de organisatie van het WK contact geweest met de gemeente Heerlen- danwel andere gemeenten- over het ontstane financiele tekort? Zo ja, waarom en hoe?
2) Deelt u de opvatting dat de begroting en het bidbook van de organisatie van het WK Wielrennen achteraf beschouwd niet realistisch genoeg is geweest? Zo nee, hoe kan er anders een dergelijk groot tekort zijn ontstaan?
3) Geldt voor Heerlen nog steeds de "geen cent extra"-stellingname? Met andere woorden: bent u nog altijd van mening dat de gemeente Heerlen geen extra bijdrage aan de organisatie van het WK Wielrennen zal doen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, zijn de organisatie van het WK en de Provincie daarvan op de hoogte?
4) Wat kunnen we leren van de ervaringen met bidbooks en begrotingen van dergelijke grote en op de toekomst gerichte evenementen/uitgaven waar de gemeente zelf weinig directe invloed op heeft?
5) Hoe voorkomen we dat we nadien met extra uitgaven worden geconfronteerd bij prestigieuze evenementen voor de toekomst, zoals WK's en IBA's? Waarop kunnen en moeten we reeds in de bidbook en begrotingsfase scherp(er) toezien?