SP hekelt aasgieren-gedrag eigenaren tLoon

5 december 2012

SP hekelt aasgieren-gedrag eigenaren tLoon

"Een slaatje proberen te slaan tijdens een ramp, over de ruggen van de winkeliers, de bewoners en de gemeente, is aasgieren-gedrag."
SP-fractievoorzitter Ron Meyer tijdens het debat over de gang van zaken rondom de crisis bij tLoon.

Burgemeester Depla heeft bevestigd dat de vertegenwoordiger van de eigenaren (vastgoedbazen NSI, 3W, ING en Q-Park) van winkelcentrum 't Loon tijdens de verzakking (eind 2011) voorstelde het hele winkelcentrum te slopen, terwijl dat niet nodig was. 'Nu de kans grijpen deze stedenbouwkundige fout te herstellen' zei de woordvoerder tegen Burgemeester Depla in een restaurant tussen de soep en de entrecote door. Als de gemeente was ingegaan op het voorstel had zij een claim van diezelfde eigenaren tegemoet kunnen zien van tientallen miljoenen euros. Daarmee was 't Loon niet alleen een nog grotere ramp voor de winkeliers en omwonenden maar ook een strop voor alle andere Heerlenaren geworden.

"Vastgoedbazen die de Burgemeester de onnodige totale sloop van hun winkelcentrum tLoon voorstelden, tussen de soep en de entrecote door, om de gemeente later voor honderden miljoenen euro's de boot in te kunnen laten gaan, doet mij denken aan films waarin af en toe Italiaans wordt gesproken."

In zijn logboek hekelde Burgemeester Depla het 'harde spel' dat uitgerekend tijdens deze ramp gespeeld werd. "De winst voor de Vve is volstrekt helder: ING komt af van vastgoed, NSI hoeft niet 4,1 miljoen euro te investeren tijdelijke situatie 't Loon, maar kan de boel geheel verbouwen over enkele jaren. Q-Park komt van overcapaciteit parkeren in Heerlen af. En de gemeente loopt procedurele risico's, want is sluiting wel echt nodig? Wie betaalt schade winkeliers? Wie vertelt het verhaal aan de buitenwacht?"

Burgemeester Depla vatte de dubieuze rol van de Vereniging van Eigenaren in zijn logboek samen met de zin: "Hun belangen en die van ons lopen niet gelijk op, als ze dat al ooit gedaan hebben."

SP-fractievoorzitter Ron Meyer was verbijsterd. "NSI en co probeerden een slaatje te slaan uit de ellende van anderen. Je eigen kapitaal veiligstellen ten koste van de winkeliers, de bewoners en de gemeente toont een gebrek aan iedere vorm van moreel besef en de afwezigheid van empathie met echte mensen met echt leed. Het is aasgieren-gedrag."

Opvallend was de houding van een deel van de gemeenteraad. Terwijl de eigenaren van tLoon geprobeerd hadden een slaatje te slaan uit de ramp bij tLoon, ten koste van winkeliers, omwonenden en de gemeente, maakten oppositiepartijen Leefbaar Heerlen, Hart-Leers en GroenLinks zich druk om de woordkeuze van Meyer. Een enkeling nam het zelfs op voor de Vereniging van Eigenaren. Roel Leers zei dat het begrijpelijk was dat NSI en co de gemeente 9 maanden lang niet hadden toegestaan onderzoek naar de oorzaak van de verzakking te doen. "Wat is er nou mis met het eigen onderzoek van de de Vereniging van Eigenaren?" vroeg Leers, waarop Meyer reageerde: "Kent u de slager die zijn eigen vlees keurt? Ze hebben geprobeerd het hele Loon gesloopt te krijgen en daarvoor de gemeente te laten bloeden, hun belang is niet het algemeen belang."

Luister hier naar wat Meyer zei voor de microfoon van L1 over het aasgierengedrag van de eigenaren van tLoon en hier over de verbijsterende houding van een deel van de raad.