VLAAI voor thuiszorgbaas Meander

11 januari 2013

VLAAI voor thuiszorgbaas Meander

Vlaai voor Meander-baas Roger Ruijters voor vrijwillig inleveren loon en aansporing om in actie te komen

"Een 'zorgbaas' hoort niet meer te verdienen dan de minister-president." Meander-bestuurder Roger Ruijters vorig jaar bij het vrijwillig inleveren van loon. Vandaag kreeg hij vlaai van de SP

Nog niet zo heel lang geleden verscheen het Heerlense Rode Mannetje op de stoep bij zorginstellingen, universiteiten en andere publieke instellingen?die hun bestuurders teveel betalen. Hij nam zijn Rode Sjoepkar mee en reikte Gouden Harken uit. Het Rode Mannetje kreeg veel aandacht en dwong in onder andere Heerlen, Landgraaf en de Provincie de zogeheten Graaiersregeling af. Minister Plasterk volgde kortgeleden met een landelijke Graaiersregeling. Toch zijn er nog steeds veel bobo's van publieke bedrijven die exorbitante salarissen ontvangen. Meander-baas Ruijters is een van de uitzonderingen. Hij deed zelf afstand van een deel van zijn loon. De SP overhandigde Ruijters een Limburgse Vlaai als aansporing voor alle andere zorgbestuurders.

"Goed voorbeeld doet volgen. Roger Ruijters laat zien dat bij zorgbestuurders dienstbaarheid boven hun eigen salaris moet gaan. Mensen die begrijpen wat de maatschappij van hen verlangt. Daar hebben we er meer van nodig." zegt SP-raadslid Dominique Ducornez.

De Vlaai was echter ook een aansporing aan Ruijters zelf. "Als het aan het kabinet Rutte 2 ligt, wordt 75% van de huishoudelijke hulp afgebroken. Dat betekent alleen al in Heerlen en omgeving een groot probleem voor 2.000 thuiszorgers en 3.000 clienten. Het wordt tijd om in actie te komen!"

Dit schreef Ruijters vorig jaar over het inleveren van zijn toploon:

Vandaag prominent in de krant: bestuurder MeanderGroep levert salaris in. Een reactie van mijn kant kan natuurlijk niet uitblijven. Waarom levert iemand vrijwillig salaris in? Wat mij betreft heel simpel: omdat de wereld er anders uit ziet dan enkele jaren geleden en je niet alleen als organisatie, maar ook als bestuurder moet meebewegen met wat er in de samenleving gebeurt. Binnen Meander is altijd de norm van de Vereniging voor Toezichthouders in de Zorg uitgangspunt voor het salaris van mij en mijn collega Jos geweest. Omdat Meander een grote, complexe organisatie is, is ons salaris hoger dan dat van kleinere, minder complexe organisaties. Deze branchenorm werd echter ingehaald door een maatschappelijke norm:?een 'zorgbaas' hoort niet meer te verdienen dan de minister-president. Deze Balkenendenorm heeft inmiddels maatschappelijk zo'n breed draagvlak gekregen, dat hiermee het verschil tussen 'goed' en 'fout' bepaald wordt. Als bestuurder kun je er last van hebben wanneer je door de samenleving aan de 'foute' kant gezet wordt. Dit is slecht voor je eigen positie binnen en buiten de organisatie, maar leidt ook af van waar het bij Meander over moet gaan: zorg aan kwetsbare mensen, die verleend wordt door bijna 6.000 geweldige mannen en vrouwen. Zeker in een tijd waarin de betaalbaarheid van de zorg ter discussie staat en er wellicht ooit moeilijke beslissingen genomen moeten worden, mag de salarisdiscussie over de bestuurder niet in de weg staan. Om die reden heb ik gemeend mijn salaris aan te moeten passen aan de nieuwe maatschappelijke werkelijkheid. Ik blijf me hoe dan ook een bevoorrecht mens voelen. Niet vanwege mijn honorering, maar omdat ik een geweldige job heb in een prachtige organisatie met geweldige mensen.