YES! STATION HOENSBROEK BLIJFT!

17 januari 2014

YES! STATION HOENSBROEK BLIJFT!

"YES! Wat een geweldig succes! Een jaar lang huis-aan-huis praten en organiseren, wordt beloond. Een groot compliment aan de actieve buurtbewoners en het buurtcomite en een felicitatie aan heel Hoensbroek." sprak een uitbundige SP-leider Ron Meyer bij de manifestatie op Station Hoensbroek.

Zo'n 100 bewoners en betrokkenen ontvingen Gedeputeerde Patrick van der Broeck op Station Hoensbroek. Hoewel eerst wat beduusd van de grote hoeveelheid mensen, bracht hij alsnog goed nieuws.

Al geruime tijd zijn SP'ers en Nieuw-Lotbroekers actief om de buurt nog beter te maken. 1 van de prioriteiten was behoud van Station Hoensbroek en het realiseren van een busverbinding. Station Hoensbroek is een oude treinverbinding. In Provinciale Staten en in openbaar vervoerskringen werd gespeculeerd en gesproken over verplaatsing of sluiting van Station Hoensbroek. Bovendien was er al enige tijd geen busverbinding meer.

Het Actiecomite van Nieuw-Lotbroekers en SP'ers kreeg veel steun. In de zomer werden in mum van tijd ruim 500 handtekeningen opgehaald en aan wethouder Aarts van Heerlen aangeboden. Aarts en het Heerlense stadsbestuur schaarden zich achter het actiecomite.

Vandaag kwam Gedeputeerde van der Broeck op bezoek. Hij werd ontvangen door ongeveer 100 mensen. En hij kwam- hoewel in eerste instantie wat beduusd door de grote hoeveelheid mensen- met goed nieuws. Nadat buurtbewoners Wim en Ben hem toespraken, handtekeningen, een rapport en een reusachtige bus- en treinkaart hadden overhandigd, sprak Van der Broeck de verlossende woorden: "Station Hoensbroek blijft en we gaan proberen dit station te verknopen met de bus. Dat begint met een experiment, een pilot met een buurtbus."

SP-leider Ron Meyer is in zijn nopjes: "Yes! Actie loont! Een schitterend resultaat. Natuurlijk gaan we de vinger aan de pols houden als het gaat om het experiment met de bus, maar dit hadden we enkele maanden geleden niet durven dromen. Felicitaties aan de mensen van Nieuw-Lotbroek en Hoensbroek."

Meyer sloot af: "En nu gaan we door. Want we hebben het College van Heerlen namelijk eerder een rapport overhandigd voor andere voorstellen in de buurt. Over bijvoorbeeld speelplekken, steegjes, afval- en hondenpoepbakken en veiligere verkeerssituaties."