Mijnkolonie Slakhorst

16 augustus 2021

Mijnkolonie Slakhorst

Foto: Archief Stichting Open Monumentendag Heerlen / Archief Stichting Open Monumentendag Heerlen
Op 31 maart 2021 heeft de SP tijdens de raadsvergadering een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om recht te doen aan de waarde van de mijnkolonie Slakhorst.

Woningcorporatie Woonpunt heeft bij herhaling laten weten dat men niets voelt voor renovatie of restauratie van deze voor Hoensbroek- Heerlen zeer belangrijke wijk. Het is de laatste wijk in Heerlen die herinnert aan ons rijke mijnverleden.

Daar waar Woonpunt bij wijze van spreken al met de sloophamer klaar stond om aan het werk te gaan, heeft een groot aantal belangengroeperingen, gesteund door o.a. de SP fractie in de raad, geijverd om grootschalige sloop tegen te houden en dát te renoveren wat technisch gezien ook gerenoveerd kan worden.

De SP wil voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt. Dit wil zeggen dat toekomstige generaties alleen nog maar kunnen constateren dat ‘men erbij stond, er naar keek en niets heeft gedaan om de vernietiging van ons mijnverleden te voorkomen’.

Ná 31 maart bleef het oorverdovend stil. De SP is er niet gerust op en stelde daarom vragen aan het College.