Start campagne verkiezingen gemeenteraad en afscheid fractievoorzitter Ron Meyer

6 februari 2022

Foto: SP

Tijdens de ledenvergadering op zaterdag 5 februari 2022 stonden 2 punten op de agenda; het ene agendapunt ging met name over de afgelopen 16 jaar, het andere agendapunt over ‘vanaf nu tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart en daarna’.

Ron Meyer heeft te kennen gegeven de volgende raadsperiode geen fractievoorzitter meer te willen zijn en ook niet meer op een verkiesbare plek te willen staan op de kandidatenlijst. Voor het afdelingsbestuur alle reden om stil te staan bij de ongelofelijke inzet van Ron gedurende de 16 jaar waarin hij leiding heeft gegeven aan de SP fractie in Heerlen.

Afdelingsvoorzitter Anital Hendriks memoreerde deze jaren aan de hand van een aantal beelden: de beroemd/beruchte Rode Kruiwagen (‘Sjoepkar’) (meegenomen bij acties om de bonussen van de graaiers in de gezondheidszorg in op te halen), de ingrediënten die nodig zijn om een suikerspin te maken (een suikerspin werd na een debat in de studio van L1 aangeboden aan zure en foute vastgoedbaas JvdM), een gele vuist/bokshandschoen (gebruikt tijdens de langdurige staking van de schoonmakers), de iconische foto waarin Ron midden in het (rode!) Bengaals vuur staat bij de demonstratie bij het ABP, voor de sluiting van Tihange en de Nachtwacht van de Onmisbaren (prachtig beeld van mensen in onmisbare beroepen gebaseerd op de Nachtwacht van Rembrandt).

Daarnaast las Anita een toespraak voor van Riet de Wit, die helaas zelf vanwege gezondheidsredenen niet aanwezig kon zijn: van het begin af aan een enorme persoonlijkheid met een geweldige uitstraling, nooit tevreden, nooit klaar, nooit berustend of afwachtend, maar altijd anderen aanjagend, inspirerend en bevragend. En boven alles een bevlogen en slim debater, voor de duvel niet bang met een ‘kom-maar-op mentaliteit’.  Of zoals Riet het formuleerde: ‘het beste raadslid van de SP ooit.’

Tenslotte werd Ron door Emile Roemer gememoreerd in een video, waarin Emile o.a. de samenwerking in Heerlen tussen hem als waarnemend burgemeester en Ron aanhaalde.

Hoe deze 16 jaar samen te vatten waarin de SP al die tijd de grootste fractie was in de raad (2006: 11 zetels, 2010: 9, 2014: 11 zetels en 2018: 10 zetels)? Wellicht door de uitspraak van Ron zelf tijdens zijn toespraak: ‘de raad is niet het belangrijkste voor een SP’er, dat zijn de acties in buurten en wijken, zij aan zij samen strijdend met de bewoners’.

In aanwezigheid van zijn oma, zijn ouders, Nicole, Ciënne, Kyan en Mika keek Ron in zijn speech al snel vooruit op de komende campagne, op het (wellicht) veranderende politieke landschap in de raad door deelname van een aantal extreemrechtse partijen aan de verkiezingen. En wat dat gaat vragen van ons allemaal, als SP leden, als kandidaat raadslid. De kern daarvan citeerde Ron in enkele regels uit het SP- lied van Karel Glastra van Loon en Bob Fosko: ‘Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet’.

Vervolgens nam campagneleider Timoer Reijnders het estafettestokje (digitaal) over van Ron. Timoer maakte de aanwezigen duidelijk wat het belang is van een zo groot mogelijke fractie in de Heerlense gemeenteraad en wat er in de campagne nodig zou zijn om dat te bereiken, namelijk.: inzet, inzet, inzet en inzet. En dat zoveel inzet om veel mensen vraagt, deed hij de oproep om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en bij te dragen aan het succes van de campagne.

Lijsttrekker Jordy Clemens sloot de bijeenkomst af met een toespraak waarin hij opriep op ‘5 zaken te onthouden’: 1. Zorg op 1; 2: De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten; 3: Trots op Heerlen; 4: Sociale Stad en 5: Betere buurten en strijd tegen verloedering. En uiteraard onderstreepte hij de woorden van Timoer om een creatieve, actieve en energierijke campagne te voeren!

Zie voor de andere hoofdpunten ons verkiezingsprogramma op www.heerlen.sp.nl