Gratis OV- wat doen CDA, VVD en Pvda in de Staten?

13 oktober 2007

Gratis OV- wat doen CDA, VVD en Pvda in de Staten?

Er komt geen uitbreiding van het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Limburg. In Provinciale Staten is daar geen meerderheid voor te vinden. Een voorstel van de SP kreeg alleen steun van GroenLinks en D66. Dat bleek vanmorgen tijdens een vergadering van een provinciale-statencommissie.

Op dit moment loopt tot 1 januari een proef met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Parkstad. De SP wilde die verlengen en wilde daarnaast ook meer van dat soort experimenten in Limburg.
Bron: www.l1.nl

Vorig jaar in de gemeenteraad in Heerlenwerden de eerste concrete stappen gezet naar de proef voor gratis OV voor ouderen in Parkstad.De Heerlense coalitiepartijen (SP, PvdA, Ouderenpartij en VVD) n Groenlinks dienden daartoe een voorstel in. Vervolgens steunde Provinciale Staten het Heerlense verzoek en stemde uiteindelijk het Rijk in met het experiment in Parkstad. Gemeenten, Provincie en Rijk spraken bovendien de intentie uit om bij gebleken succes de proef voort te zetten.

Vrijdag bleek een initiatiefvoorstel van de SP, dat verbreding en voortzetting vanhet Gratis OV voor 65+'ersvoorstelt,in Provinciale Staten slechts op steun van D'66 en GroenLinks te kunnen rekenen.

Zowel de PvdA alsde VVDwarenniet positief. Terwijl PvdA'er Els Thans gisterenin de wandelgangen nogbeweerdedat haar fractiehet initiatief genomen had tot de proeven,bleekdiezelfde fractie vervolgensin deStatencommissie vreemdgenoeggeen voorstander van uitbreiding en voortzetting.Ook het CDA, dat in de Heerlense raad het voorstel steunde, gaf in de Provincie vooralsnog niet thuis. Beide partijen betoogden dat het voorstel te veel financiele onzekerheden kent.

VVD'er Martin Camp maakte het helemaal bont. Hij beargumenteerde dat de leeftijdsgroep 65+'ers de meeste Porsche en Ferrari-bezitters kent en dat gratis OV daarom absoluut onzinnig is. De Heerlense SP nodigt Martin Camp van harte uit eens een ritje met de buste maken en te bekijken hoeveel Porsche-bezitters-met-grijze-haren er precies in debus in Parkstadzitten!

In algemene zin: de SP zal de bewegingen van de diverse Provinciale partijen nauwgelet en verwachtingsvol volgen. De grote vraagzal waarschijnlijkzijn: kunnen en mogen de Heerlense partijen (CDA, PvdA en VVD) hun Provinciale partijgenoten van hn gelijkovertuigen?