Stadspartij-politieke brief

19 oktober 2007

Stadspartij-politieke brief

Het is maar zeer de vraag of het huidige college van Heerlen zich veel gelegen laat liggen aan uw belangen en onze opvattingen. De buurt staat niet bekend als achterstandswijk en er wonen ook vrijwel geen mensen met een uitkering.

Vaak is dat reden voor SP en PvdA om zich niet al te veel in te spannen.
Alinea uit de brief van de Stadspartij Heerlen aan Actiegroep 't Hfke

Zo luidde een deel vande reactie van deStadspartij Heerlen op een recentverzoek van actiecomit 't Hfkeom de standpuntbepaling vanallegemeenteraadsfracties in de stadmet betrekking tot de Buitenring (de geplanderegionale stadsweg).

De SPbeantwoordde de brief van de actiegroep eerderals volgt:

Geachte actiecomit,
Recentelijk mocht ik uw brief ontvangen met het verzoek om het SP-standpunt kenbaar te maken. Aan dat verzoek wil ik natuurlijk voldoen. Onderstaand wens ik namens de SP-fractie uw vragen over de buitenring te beantwoorden. Graag wil ik u bij voorbaat wijzen op de onbekendheid met betrekking tot de traceekeuze.
1) De SP-fractie heeft in de gemeenteraadaltijd betoogd dat de buitenring een provinciale weg is, en dat de provincie er voor moet betalen. Wat de SP betreft zouden, als het gaat om de huidige situatie, alleen enkele knelpunten met betrekking tot de verkeersveiligheid en leefbaarheid opgelost moeten worden. Een eenvoudige variant met twee rijstroken zou een oplossing kunnen zijn.In de vorige raads- en collegeperiode is door de gemeente Heerlen echter een overeenkomst getekend waarmee Heerlen gebonden is aan deze weg. Daardoor moet Heerlen nu aan de provinciale plannen meewerken en meebetalen.

2 en 3) Uw vragen met betrekking tot woon- en leefgenot zijn verbonden aan de traceekeuze, MER enzovoorts. Hier gaat de provincie over, en wij weten net zo weinig over de stand van zaken als u en de rest van de stad. Natuurlijk hechten wij grote waarde aan woon- en leefgenot, datzelfde geldt voor de natuuraspecten. Hoe deze zaken concreet benvloed worden, valt echter bij gebrek aan de nodige informatie nu nog niet te zeggen.

Hopende dat u voor dit moment voldoende genformeerd bent.

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-fractie
Ron Meyer

Waar de SP kiest voor een inhoudelijke benadering kiest de Stadspartij aldus voor een geheel andere strategie: ongefundeerd partijpolitiek moddergooien. Dezelfde Stadspartijspreekt in de Raad met regelmaat van de klok intenties uit om het vooral over inhoud te hebben. Sterker nog: de Stadspartij suggereert met even grote regelmaat van de klok samen met enkele oppositiegenoten datde Heerlense coalitie zich niets aantrekt van initiatieven uit de oppositie-hoek. Tijdens de begrotingsdebatten bleek elke suggestie in die richting overigensvolstrekt misplaatst: de overgrote meerderheid van devoorstellen diein deze raadsperiode (mede)ingediend werden door oppositiepartijen werden namelijkaanvaard of overgenomen.

SP-fractievoorzitter Ron Meyer sprak gisteren, na het opnoemen van een deel van deoppositievoorstellen dieaanvaard waren,kort over het gedrag van de oppositie:

Voorzitter, van het niet serieus nemen van de oppositie is in de verste verte geen sprake. De SP-fractie denkt dan ook dat er iets heel anders aan de hand is. De oppositie is zoekende. En als je dan niet echt kunt vinden, ga je eerst roepen dat je niet serieus genomen wordt, en als dat nergens toe leidt dan heet het dat het eigenlijk allemaal bij hetzelfde gebleven is.

De Stadspartij heeft kennelijk ook die laatstetactiek inmiddels al vaarwel gezegd. Nu heet het kennelijk 'inhoudsloos zwart maken'. De vraagnaar aanleiding vande brief van Tiekstra luidt: hoe serieus wil een oppositiepartij als de Stadspartij Heerlen eigenlijk genomen worden?