Koopzondagen

6 november 2007

Koopzondagen

Niet meer koopzondagen voor Woonboulevard

De woonboulevard in Heerlen krijgt niet mr koopzondagen. Dat heeft de gemeenteraad van Heerlen dinsdag besloten. De woonboulevard wilde 16 koopzondagen per jaar, in plaats van de 12 nu. In Heerlen wordt al jaren gediscussieerd over het verruimen van het aantal koopzondagen voor de woonboulevard. Het gemeentebestuur is vr het plan, maar de gemeenteraad besliste dus anders.
Bron: www.l1.nl

De SP stemde in de raadsvergadering, net als de meerderheid van de raad, niet in met extra koopzondagen voor de woonboulevard. Er bestaan nu al 12 koopzondagen. De woonboulevard wil uitbreiden naar 16.

SP-raadslid Dominique Ducornez verwoordde het standpunt van de SP-fractie als volgt:

Voorzitter, Het onderwerp verruiming koopzondagen voor de woonboulevard is een zaak die veel kanten heeft. In het raadsvoorstel komen er heel wat aan bod. Volgens het raadsvoorstel zou verruiming van het aantal zondagen waarop de woonboulevard zijn deuren mag openen Heerlen vooral ten goede komen. Zowel economische als recreatieve aspecten worden daarbij naar voren gehaald.
Vooropgesteld: de SP juicht het alleen maar toe als Heerlen, het hart van Parkstad, meer bekendheid krijgt en haar regionale functie als centrumstad nog beter kan vervullen.Aan de andere kant ziet de SP enkele bezwaren. De voor- en nadelen hebben we op onze weegschaal gelegd. Ik zal onze afweging zo genuanceerd mogelijk toelichten.
In algemene zin speelt in onze afweging tegen verdere uitbreiding van de koopzondagen rust een belangrijke rol. De SP hecht grote waarde aan rustdagen. Vaste rustdagen waarop onze maatschappij gericht is op andere zaken dan de economie. Mensen leven niet om te werken, mensen werken om te leven.

De SP heeft daarnaast hart voor de zaak (zo heet het SP-rapport mbt kleine zelfstandigen). Winkeliers dienen de gelegenheid te krijgen om een rustdag in te lassen, om zich aan hun gezinnen te kunnen wijden zonder daarbij het risico te lopen omzet te verliezen.En voorzitter, nu kan gesteld worden dat eenieder hierin toch een eigen keuze heeft. De realiteit laat echter zien dat het moeilijk kiezen is als je weet dat anderen, concurrenten en collegas, hun zaken geopend hebben. Die zogenaamde eigen keuze wordt dan al snel een gedwongen keuze.
Daarnaast is het voor grote bedrijven een stuk makkelijker om extra personeel in te zetten dan voor de kleinere. Een kanttekening dient hierbij gemaakt te worden: daar waar het voor jongere medewerkers eventueel minder grote bezwaren hoeft op te leveren om extra zondagen te werken, geldt het tegendeel voor de oudere werknemers. Ook voor hen wordt zo iets wat als vanzelfsprekend wordt gezien, dan snel tot een gedwongen keuze willen ze bijvoorbeeld niet beschouwd worden als niet flexibel genoeg. De menselijke maat hierbij op het netvlies houden is voor de SP een belangrijk gegeven.

In het verlengde van voorgaande vindt de SP het belangrijk dat burgers de gelegenheid krijgen om in hun vrije tijd andere bezigheden uit te voeren. De SP vraagt zich af of extra koopzondagen bijdragen aan het scheppen van gelegenheid voor andere dan economische activiteiten. Hoe verhoudt de verdergaande verruiming van de koopzondagen zich tot de belangrijke plek die we verenigingen in onze stad geven?

Als het gaat om de interpretatie van de huidige wetgeving wordt er in het ons voorliggende raadsvoorstel verwezen naar de mogelijkheid om winkels op meer dan de maximaal toegestane 12 zondagen te openen op grond van het toerismebeding. Toegegeven: een verruiming naar 16 zondagen per jaar is geen revolutionaire ingreep maar in onze interpretatie, is het hierbij van belang dat de winkels open mogen zijn omdat er een toeristische attractie is en niet, zoals in het stuk gesteld omdat de winkels op zichzelf een toeristische attractie vormen. Hoe belangrijk de woonboulevard ook voor onze regio moge zijn: ze vormt geen toeristische attractie, zoals door de wetgever bedoeld is.Niet voor niets, zo denken wij, wordt in artikel 11, lid 2 van de verordening winkeltijden gemeente Heerlen gesteld dat vanaf 1 januari 2008 ontheffing wordt geweigerd indien de aantrekkingskracht van het toerisme geheel of nagenoeg geheel wordt veroorzaakt door de verkoopactiviteit die door de vrijstelling of ontheffing mogelijk wordt gemaakt.Daarnaast vragen we ons af wat de consequenties in de toekomst kunnen zijn als de verordening slechts voor de woonboulevard wordt aangepast. Is het niet zo dat de wet, strikt genomen, stelt dat ook andere delen van Heerlen zich straks op een aanpassing kunnen beroepen als een meerderheid van de raad met het onderliggende voorstel akkoord gaat?

Zoals u weet, voorzitter, gaat het er uit zien dat het kabinet een verruiming in de nabije toekomst strikter aan banden wil leggen. Juist de bovenstaande redenen zullen daarbij een grote rol spelen. Is het dan wijs om nu te besluiten tot een verruiming van de bestaande regeling, zo vragen wij ons af?In de herziene wetgeving zal tevens worden opgenomen dat de belangen van omwonenden in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Burgers zullen dan bezwaar kunnen maken tegen uitbreiding van koopzondagen. Een groot goed, zeer zeker. De SP vraagt zich af of burgers soortgelijke problemen zelf moeten oplossen als we daar nu al iets aan kunnen doen?Er wordt gesteld dat eenduidigheid in de openstelling de bekendheid bij het grote publiek zal doen toenemen. Tegelijkertijd is deze eenduidigheid natuurlijk niet slechts afhankelijk van een verruiming van de verordening voor de winkels van de woonboulevard. Niets staat de uitbaters in de weg ervoor te kiezen om bijvoorbeeld de laatste zondag van de maand geopend te zijn. Met andere woorden: is het argument eenduidigheid voldoende zwaarwegend om het aantal koopzondagen uit te breiden? Heeft de woonboulevard niet ook zelf een verantwoordelijkheid om een keuze te maken. Er bestaan nu immers al 12 koopzondagen. Zo zouden bijvoorbeeld de koopzondagen in de slappe maanden geruild kunnen worden met die in de drukke maand die samenvallen met een feestdag. Kortom: ook zonder uitbreiding van het aantal dagen kan voor een zekere mate van eenduidigheid worden gezorgd.

Al met al, voorzitter, hebben wij een afweging gemaakt: de woonboulevard heeft een belangrijke aantrekkingskracht voor de stad en de regio. Tegelijkertijd bestaan er algemene en concrete bezwaren. De voor- en nadelen hebben wij op onze weegschaal gelegd. Het (belangrijkste) argument van eenduidigheid weegt in onze afweging niet zwaar genoeg. Wij kunnen vooralsnog niet instemmen met vier extra zondagen voor de woonboulevard.

Dank u wel.