ROOD-witte fietsen in raadscommissie

9 november 2007

ROOD-witte fietsen in raadscommissie

Donderdagavond 8 november sprak Jordy namens ROOD-Heerlen in bij de raadscommissie Veiligheid, Bereikbaarheid en Beheer (VBB). Hij gold als inspreker bij het agendapunt Fietsenplan dat door de SP-fractie als initiatiefvoorstel op de agenda gezet was. Lees onderstaand de bijdrage van Jordy.

dsc00361.JPG

Ik sta hier voor u namens ROOD, de jongerentak van de dat zal u niet verbazen - SP in Heerlen. Het onderwerp van mijn betoog is het door ROOD voorgetelde ROOD-wittefietsenplan voor Heerlen en daar zouden wij de commissie graag wat meer over willen vertellen.

Bij witte fietsen zal bij een groot aantal van u waarschijnlijk wel een belletje gaan rinkelen. Wij zijn namelijk niet de eerste die met dit idee komen, wellicht hebben sommigen van u nog herinneringen aan PROVO die in het roerige Amsterdam van de jaren zestig onder aanvoering van Luud Schimmelpennink een soortgelijk plan (dat gratis gebruik van fietsen behelsde) probeerde uit te voeren. Toen helaas niet erg succesvol.

ROOD is even idealistisch en ambitieus als Schimmelpennink toen. Met als grote verschil dat we k praktisch zijn en de tijd zonder meer mee hebben. Dankzij de zegeningen van onze moderne tijd kunnen wij nu wl dingen waarmaken waar men enkele decennia geleden slechts van kon dromen.

En van die dingen is jawel het ROOD-wittefietsenplan! Dit plan komt vooral nu bij ons op om een aantal redenen. Ten eerste is er natuurlijk de terecht veel grotere aandacht voor milieuproblemen sinds de film van Al Gore. Ook Heerlen probeert zijn steentje bij te dragen aan een beter milieu en dit plan zou daar perfect in passen. Fietsen is immers veel milieuvriendelijker (en gezonder) dan de bus of auto nemen!

Bovendien zijn de bussen op dit moment op het stuk tussen het station en de Hogeschool overvol, proppen geblazen elke ochtend! Die problemen lijken alleen maar te gaan toenemen als over enkele jaren de campus van Arcus k op diezelfde locatie komt te liggen! En wat te denken van al die jonge MBO-studenten die gn recht hebben op een OV-jaarkaart?

Heel concreet dan: wat is de bedoeling? Er komen standplaatsen voor ROOD-witte fietsen bij de onderwijscampus en aan het station. Door het invoeren van de schoolpas met microchip kan een student of medewerker van de Hogeschool of Arcus dan gratis een fiets huren, resp. naar station of school fietsen en daar weer in de stalling plaatsen.

Hiermee tackelen we meteen het grootste probleem van PROVO in de jaren zestig. In die tijd was namelijk niet iedereen het met hen eens dat de fietsen publiek bezit moesten blijven en dus grepen velen die kans op een gratis fietsom hem vervolgens nooit meer terug te geven. Dankzij die gechipte schoolpassen kunnen we nu exact bijhouden wie welke fiets wanneer meeneemt en waar hij hem terugplaatst.

Dat er wel degelijk behoefte is aan een dergelijk plan blijkt niet alleen uit ons eigen onderzoek, maar ook uit de uitgesproken steun van studentenverenigingen maar ook van Arcus College, Hogeschool Zuyd en zelfs de Open Universiteit. Sterker nog; toen wij enkele weken geleden dit plan ludiek presenteerden door pontificaal voor de deur van de Hogeschool de eerste fiets ROOD-wit te verven hielpen de heren Reyns (HS) en De Vries (ARCUS) zelfs mee! (mocht u ze kennen: fotos vind u op onze website..)

Tot besluit. Diezelfde Luud Schimmelpennink die in de jaren zestig met het eerste wittefietsenplan kwam heeft toevallig vorig jaar nogmaals geprobeerd, nu namens de PvdA, dit plan van de grond te krijgen. Tot nog toe is hem dat niet gelukt. Mijn voorstel is dat Heerlen onze hoofdstad vr is hiermee. Dankuwel.