Acties en successen 2007

19 december 2007

Acties en successen 2007

Na eerder weblog-bezoeker Luc vaneen niet-uitputtend overzicht van SP-successen uit de raad te hebben voorzien, nu ook de acties en successen van de SP op straat en in de buurten in 2007. Activiteiten in de buurten en wijken is voor de SP namelijk echte politiek.

2007: overzicht van de Heerlense SP

Er is weer een jaar voorbij. Voor de SP opnieuw een jaar van heel veel willen en doen, en waar nodig ook vechten. Een jaar waarin soms verloren, maar vooral ook erg vaak gewonnen werd, waarin echte resultaten voor de mensen en voor de stad werden behaald.

Het was ook een jaar waarin de SP anders dan alle andere partijen ook telkens weer buiten het gemeentehuis actief was, en daardoor binnen het gemeentehuis ook des te sterker stond.

Als het gaat om activiteiten buiten het gemeentehuis moet natuurlijk allereerst het spreekuur van de SP-Hulpdienst genoemd worden. Net zoals in alle eerdere jaren vanaf 1981 hebben de vrijwilligers van de spreekuren van de Hulpdienst weer heel veel mensen bijgestaan met advies en steun.

Ook acties in de stad waren er volop. Een greep uit veel meer voorbeelden spreekt boekdelen.

Een enquete begin 2007 in de Passart, over de toekomst van de huizen en sociale misstanden heeft het nodige in beweging gebracht. De gemeente gaat de sociale situatie in de buurt nu aanpakken, wat betreft de woningen zijn de buurtbewoners in afwachting van de voor eind 2007 beloofde duidelijkheid over de toekomst van de huizen.

Er werden ruim 25.000 handtekeningen opgehaald voor de eis om de 65 miljoen die zijn vrijgekomen bij het pensioenfonds AZL te gebruiken voor de broodnodige verbetering van de mijnwerkerspensioenen. De weerklank in de mijnstreek was enorm, maar helaas weigeren de hoge heren in de ivoren toren van de ex-AZL-top zelfs om de handtekeningen in ontvangst te nemen, laat staan iets te doen aan de pensioenen.

Meer succes was er met de SP-acties bij het busstation voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. In Heerlen en de meeste omliggende gemeenten is dit in 2007 bij wijze van experiment ook gestart, met een opmerkelijk grote deelname door ouderen. Dankzij veel druk van de provinciale Statenfractie van de SP gaat de provincie voortzetting van het project in de eerste helft van 2008 mee betalen.

Een andere SP-actie in de stad was ook heel succesvol, althans in Heerlen. In Heerlen wordt immers tegemoet gekomen aan de belangrijkste punten van de acties tegen de uitverkoop van de Thuiszorg. Zo stopt Heerlen als een van de weinige gemeenten met het werken met onderbetaalde alfa-hulpen.

Een heel grote weerklank kreeg ook de mede door de SP georganiseerde boomplantactie in de Schinvelder bossen. Het ondanks eerdere protesten kappen van de bossen voor de AWACS-monsters bleek achteraf illegaal. Midden in de zomervakantie kwamen honderden mensen bij elkaar om samen met de SP de eerste nieuwe bomen te planten. Eind 2007 scoorde de SP opnieuw in de strijd tegen de AWACS. Een motie van ons Heerlense Kamerlid Jan de Wit voor een vliegverbod boven Nederland met de oude motoren kreeg een meerderheid in de Tweede Kamer.

De Heerlense SP-jongeren deden in januari 2007 aangifte van de geboorte van de Heerlense afdeling van ROOD-jongeren in de SP. De baby bleek in zijn eerste levensjaar ook bijzonder levensvatbaar. Onze jongeren timmerden aan de weg over onder andere het deurbeleid in de Heerlense Horeca, Heerlense studentenkamers en een fietsenplan.

Bij de provinciale verkiezingen in maart was Heerlen met 34,1 % voor de SP opnieuw de gemeente met het hoogste percentage SP-stemmers van heel Nederland. Na de eerdere 31,3 % bij de Kamerverkiezingen in november 2006 bleek dat het vertrouwen van de Heerlense kiezer na de intrede van de SP in het Heerlense College alleen nog maar verder gestegen is.

Landelijk was de SP in 2007 in het nieuws met gefantaseerde verhalen over een vermeend gebrek aan democratie binnen de SP. Bij het SP-congres op 24 november verwees de overgrote meerderheid van de leden die verhalen naar de prullenbak waar ze thuishoren. Ook in Heerlen konden de leden via onder andere een speciale ledenvergadering meepraten over het verder versterken van de fundamenten van de SP. Ledenvergadering en afdelingsbestuur stonden en staan unaniem achter de lijn die het partijbestuur en daarna het congres daarvoor heeft uitgezet.

In het gemeentehuis bereikten de SP-raadsfractie en de SP-wethouders het ene succes na het andere. 2007 was het eerste jaar met een door het nieuwe Heerlense college en coalitie vormgegeven beleid. Dat betekent vooral veel nieuw beleid: opbouw in plaats van afbraak van sociaal beleid. De door de eerdere coalitie besloten bezuinigingen op de allerarmsten en op welzijnsgebied werden teruggedraaid. Bestrijding van materiele en immateriele armoede wordt de eerste doelstelling van het sociale beleid. De eerder heel magere inzet van de gemeente voor schuldhulpverlening werd vervangen door een aanpak waarmee Heerlen landelijk voorop loopt. In de Thuiszorg werd besloten te stoppen met het werken met alfa-hulp.

Op economisch gebied gaat de stad eindelijk vooruit. Nieuwe werkgelegenheid en veel minder mensen in de uitkering zijn daarvan de meetbare resultaten. Het beeld van het centrum is voor bewoners en bezoekers volledig veranderd ten opzichte van de situatie enkele jaren geleden, toen de drugsscene vaak het straatbeeld overheerste.

Er werd geld vrij gemaakt om het schoolzwemmen weer in te voeren, en een meerderheid van de Raad besloot dat er op termijn een nieuw zwembad moet komen naast het bestaande Otterveurdt.

Kortom: een jaar vol inzet en veel resultaten. Een extra stimulans om er in 2008 weer hard tegen aan te gaan. Want er moet nog heel veel gebeuren om de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit waar de SP zich voor inzet verder vorm te geven.