De coalitie en de SP- bouwen aan Heerlen

16 december 2007

De coalitie en de SP- bouwen aan Heerlen

Afgelopen vrijdag verscheen Luc naar eigen zeggen voor het eerst op deze site. Hij wil eens wat successen van de SP en de coalitie in de huidige raadsperiode op deze site zien. Natuurlijk kunnen we Luc verwijzen naar de vragen, de voorstellen en de initiatieven?van de SP-fractie in de gemeenteraad. Maar we willen Luc graag op z'n wenken bedienen.

Tijd voor een eerste (niet-uitputtend) overzicht van de successen van de SP en de huidige coalitie:

- bestuurlijke rust en stabiliteit. Het geloof van Heerlenaren in hun stad groeit. Een stabiel en integer stadsbestuur vormt een belangrijk onderdeel van het groeiende vertrouwen.
- in de 1e raadsvergadering veegde de nieuwe coalitie (naar aanleiding van een SP-voorstel) de miljoenenbezuinigingen op armoede en welzijn van tafel;
- Opleiding voor werk en werk voor uitkering. Een vraaggerichte aanpak van armoede en werk. In het eerste jaar daalde het aantal bijstandsgerechtigden met ruim 100.
- Heerlen bestrijdt armoede pro-actief: Heerlen probeert haar inwoners zoveel mogelijk op hun rechten en op voorzieningen?te wijzen. Die zijn er immers niet voor niets. Als armoede ontstaat doordat mensen niet weten waar ze recht op hebben, is dat een slechte zaak;
- er zijn extra voorzieningen (oa bij verhuizing) voor chronisch zieken geregeld;
- onder leiding van een SP-wethouder is een schuldhulpverleningsloket en -structuur opgezet. In Heerlen worden jaarlijks ruim 100 mensen uit huis gezet door oa enorme schuldenproblematiek. Dat heeft enorme gevolgen voor de betrokkenen. Heerlen wil mensen helpen bij het voorkomen en oplossen van schulden.
- Heerlen neemt haar verantwoordelijkheid als het om zorg gaat. Heerlen probeert de alle kwalijke gevolgen van de belabberde landelijke Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) te beperken. De betrokken SP-wethouder krijgt raadsbrede complimenten. De SP-wethouder wil nu ook het uitkleden van thuishulpen via het alfa-hulpschap in Heerlen aan banden leggen. Daarmee kiest Heerlen voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor belangrijke werknemers. Een unieke sociale keuze in Limburg;
- Heerlen heeft eindelijk een duidelijk economisch 'imago' gekozen: nieuwe energie. Ook wist Heerlen onder leiding van een SP-wethouder zowel Arcus als het CBS voor de stad te behouden (oa in totaal duizenden arbeidsplaatsen);
- Behalve het behoud van 2 belangrijke grote werkgevers heeft Heerlen nieuwe werkgelegenheid aangetrokken (zoals bijvoorbeeld uitbreiding Solland Solar)
- Het kiezen voor nieuwe energie uit zich mede door te kiezen voor het Mijnwater-project (verwarming en verkoeling van huizen en bedrijven door water uit de oude mijngangen omhoog en omlaag te pompen). Het Mijnwater-project kan Heerlen een economische, maatschappelijke en historische betekenis voor de stad. Een van de SP-wethouders trekken de Mijnwater-kar vol overgave;
- deelname aan de proef Gratis openbaar vervoer voor 65+'ers;
- Heerlen investeert meer dan ooit in sterke buurten (enkele voorbeelden: gemeenschapshuis Molenberg, speeltuin Schaesbergerveld, in Meezenbroek wordt een project uitgevoerd om werkeloze jongeren naar school of aan het werk te krijgen, Bekkerveld/Aarveld krijgt een multifunctioneel buurthuis en sporthal);
- Heerlen investeert meer dan ooit in jongeren (van jongerenloket tot de jeugdprijs, van onderwijs tot investeren in jeugdsportprojecten);
- er kwam door de inzet van een SP-wethouder een huisvestingsoplossing voor muziekkollektief NOX;
- Op het gebied van sport heeft Heerlen onder leiding van een SP-wethouder duidelijke plannen ontwikkeld;
- zo wil Heerlen het schoolzwemmen herinvoeren. Voor de komende jaren heeft de gemeenteraad daarvoor geld beschikbaar gesteld. De SP maakt zich al jaren sterk voor herinvoering van schoolzwemmen;
- Burgers worden bij projecten en plannen betrokken. Voorbeelden: stadswandelingen voorafgaand aan de centrumvisie. Ander voorbeeld: ontwikkelen van de sportvisie;
- Het centrum wordt leuker, groener en gezelliger. De nieuwe centrumvisie is gebaseerd op wat burgers de politiek aan ideeen meegegeven hebben (oa in de stadswandelingen). Een mix waar oa cultuur, historie en jongerenhuisvesting in verwerkt zijn.
- Bouwen en verbouwen in de stad wordt niet alleen in handen van de markt (projectontwikkelaars) gegeven. Het stadsbestuur zit achter het stuur (en laat zich adviseren door burgers) als het om ontwikkelingen in de stad gaat.

Natuurlijk is dit slechts een kleine greep uit alle dingen waaraan de SP met en binnen de coalitie gebouwd heeft. Binnenkort meer. To be continued, dus....

Binnenkort ook een overzicht van wat de SP buiten de raad allemaal heeft gedaan. Politiek is wat de SP betreft namelijk veel meer dan raads- en bestuurlijke aangelegenheden. Vele SP'ers voerden actie in diverse buurten en hielpen duizenden mensen via de Heerlense SP-hulpdienst.