Mijnwater

11 januari 2008

Mijnwater

Het Mijnwater-project verloopt in alle opzichten tot dusverre zeer succesvol. Bij de start van het project stemde de raad unaniem in met het project. Daarna maakte een ruime meerderheid in de raad geld vrij voor het project. Van de uiteindelijke testresultaten had van tevoren slechts gedroomd kunnen worden. Toch uitten sommige politieke partijen zich nu negatief over het project (CDA, LH, eerder VVD). Ondanks de positieve testresultaten en het gegeven dat het geld al voor de proeven geinvesteerd was, zou nu gestopt moeten worden. Ideologie of een partijpolitieke analyse, wie zal het zeggen?

De SP beschouwt het mijnwaterproject tot dusverre als een groot succes waarmee zo snel mogelijk aan de slag moet worden gegaan.

Zie hier de bijdrage van SP-fractievoorzitter Ron Meyer in de gemeenteraad van 8 januari 2008:

Voorzitter,

Het Mijnwaterproject is voor de SP meer dan een economisch project. Het is ook meer dan een duurzaam project. En het is meer dan een project waarmee we kennis opdoen. Het is een project waarin historie en toekomst bij elkaar komen en waarmee we ook nog eens praktische voordelen kunnen behalen.

Het Mijnwaterproject kent een enorme populariteit in onze stad. Op de symbolische eerste proefboring in de ABP-tuin kwamen veel Heerlenaren- jong en oud- af. De ABP-tuin en het zaaltje waren bomvol. En dat alleen voor een proefboring.
De proefboringen zijn uitgevoerd en geslaagd. De resultaten laten zien dat de investeringen terugverdiend kunnen worden en dat de totale kosten van het gebruik van Mijnwater-energie voor verbruikers niet hoger zullen zijn dan bij afname van gas en olie.

Voor de goede orde, voorzitter: resultaten waar we- toen we met zijn allen aan dit project begonnen- alleen maar van hadden kunnen dromen.
De kennis die wij daarmee hebben opgedaan, verrijkt niet alleen onze stad, maar is uniek in de wereld. Daar mag Heerlen trots op zijn.
De conclusie van die periode van proeven kan alleen maar zijn dat die het geld waard is geweest. Er had immers ook uit kunnen voortvloeien dat Mijnwater geen re?le energiebron zou zijn geweest. Dan hadden we dezelfde investering gedaan, alleen zonder uitzicht op verdere successen. Die vooruitzichten zijn er nu gelukkig wel.

Wat de SP betreft, is het dus meer dan logisch nu met de opgedane kennis aan de slag te willen. En voorzitter, natuurlijk hebben we niet de volledige zekerheid dat alles zo zal gaan als wij het willen. Dat geldt voor geen enkel project, laat staan voor unieke projecten. De prognoses zijn goed en het geld is reeds geinvesteerd.
Kortom: alle lichten staan op groen.

De harten van vele Heerlenaren kloppen harder door dit project. Die populariteit voor het project geeft eens te meer aan dat het Mijnwaterproject voor Heerlen veel meer is dan alleen een project van energie, economie en milieu. Het is een project van Heerlen.

Aan de slag!