Doorpakken, dat is wat Heerlen nodig heeft!

24 oktober 2008

Doorpakken, dat is wat Heerlen nodig heeft!

Doorpakken nu je de goede weg bent ingeslagen. Dat is het gevoel dat de SP over heeft gehouden aan de eerste dag van dit Begrotingsdebat. Of zoals de heer Braeken het gisteren zei: "Het College kiest ervoor om de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren niet af te breken door een te voorzichtig beleid en wij ondersteunen dit".

Ik sprak hier gisteren al dat onze stad nog een lange weg te gaan heeft. Voor al die Heerlenaren die weer met hun borst vooruit durven te kijken naar de omhoog springende cijfertjes in die lift, maar tegelijkertijd vrezen dat die lift omlaag zou kunnen gaan. Hun vertrouwen is gegroeid, maar de sociaal-economische structuur in onze stad is nog altijd erg broos. Voor al die burgers, verenigingen en initiatieven en dus voor het geheel dat de Heerlense samenleving vormt, dienen wij nu door te pakken. Nu stoppen betekent dat we blijven zweven tussen de begane grond en de eerste verdieping.
SP-fractievoorzitter Ron Meyer tijdens zijn 2e termijn over de Heerlense begroting

De SP wees op diverse goede keuzes in de afgelopen jaren (extra geld voor chronisch zieken die hun vertrouwde hulp mogen houden, terugdringen jeugdwerkeloosheid, terugdraaien verslechteringen op armoedebestrijding uit vorige college, tegengaan van niet-gebruik van voorzieningen, herinvoering schoolzwemmen, succesvolle opening Mijnwatercentrale, maatwerk bij zoeken naar werk voor bijstandsgerechtigden, opzetten schuldhulpverleningsloket, verlaging van de lokale lasten, etc.) maar ook op de kwetsbare situatie van veel Heerlenaren op sociaal-economisch gebied.

De SP vroeg in het bijzonder aandacht voor de Wsw. Zie hier het eerder verschenen rapport van de Heerlense SP over de uitverkoop van de Wsw in Oostelijk Zuid-Limburg. De SP diende een motie in die het College opdraagt zelf het goede voorbeeld te geven aan werkgevers/opdrachtgevers in de regio door meer Wsw-arbeidsplaatsen te creeren. De motie werd door het College overgenomen.

De SP diende verder samen met de coalitie een motie in over de subsidie voor ambtsdragers. Die motie werd later samengesmolten met de motie van het CDA. In het kort betekent de motie dat de subsidie voor pastoors, dominees, imams en dergelijke, waarover geen verantwoording of concrete doelen verbonden was, vervangen wordt door een subsidie voor iedereen die directe menselijke ondersteuning biedt aan mensen in kwetsbare situaties. De motie werd door het College overgenomen.

Ook een derde SP-motie werd uiteindelijk in 2e termijn door het College overgenomen. Een motie die het College opdraagt financiele dekking te vinden voor de realisatie van 3 Brede Scholen (Molenberg, de Dem en MSP). Die brede scholen versterken de samenhang in de buurten en zijn daarom zeer belangrijk!

Een grote teleurstelling was er ook te noteren. Nadat vorig jaar de raad een motie aannam om?een centrumbad als prioriteit te bestempelen, wilde de SP nu graag stap 2 zetten. Een berekening laten maken en in het College in het voorjaar van financiele ruimte een voorstel te laten voorleggen aan de raad. De SP-motie kreeg van de overige partijen in de raad helaas alleen steun van Groen Links en Ouderenpartij. Daarmee werd het SP-voorstel tot realisatie van een centrumbad getorpedeerd.

De afzonderlijke moties lees je hier!