Stop uitverkoop Licom!

21 oktober 2008

Stop uitverkoop Licom!

Verkoop Licom-bedrijven leidt tot afname arbeidsplaatsen

De SP onderzocht de afgelopen maanden de situatie in de Sociale Werkvoorziening (WSW) in de regio Parkstad. De SP constateert dat het verkopen van Licom-bedrijven geleid heeft tot verlies van arbeidsplaatsen voor medewerkers met een WSW-indicatie. De SP pleit voor een einde van de uitverkoop van de Wsw en een voorbeeldfunctie van gemeenten met inzet van Wsw'ers.

De SP sprak met een groot aantal medewerkers uit alle geledingen van Licom. Ook met de directie van Licom werd eerder dit jaar gesproken. SP-fractievoorzitter Ron Meyer: "Op basis van al die gesprekken constateren wij dat Licom haar bedrijven uitverkoopt. Bij de bedrijven die al deels werden verkocht aan particulieren is het aantal mensen met een arbeidshandicap drastisch afgenomen. Die mensen haakten af of werden door het nieuwe management niet capabel genoeg bevonden. Tel daarbij op dat traditionele Licom-bedrijven arbeidsplaatsen verliezen door een moeilijke concurrentiepositie en dat bij de dienst Detacheringen structureel 180 mensen thuiszitten. Dan wordt duidelijk dat er steeds minder werk voor mensen met een arbeidshandicap is. Dat is zeer zorgwekkend! De uitverkoop dient te stoppen."

De SP pleit ervoor dat alle betrokkenen bij de uitvoering van de Sociale Werkvoorziening hun verantwoordelijkheid nemen. "We richten ons op Licom, de gemeenten en het Rijk. Het Rijk serveert heel het land eenheidsworst gebaseerd op de situatie in de Randstad, terwijl onze regio niet te vergelijken is met Amsterdam. Niet qua werkgelegenheid, niet qua houding van werkgevers en niet qua samenstelling van de groep Wsw'ers. Daarnaast zouden de gemeenten meer verantwoordelijkheid dienen te nemen. Bijvoorbeeld door het goede voorbeeld te geven en meer Wsw'ers met goede begeleiding in haar organisatie te laten werken."

Meer over Licom?
Lees ons actuele Dossier Licom...