Wereldprimeur voor Heerlen: Mijnwater-centrale geopend!

2 oktober 2008

Wereldprimeur voor Heerlen: Mijnwater-centrale geopend!

Woensdag 1 oktober 2008 werd onder toeziend oog van zo'n 1.000 Heerlenaren de Mijnwater-energiecentrale in Heerlerheide geopend. De enorme belangstelling typeert het vertrouwen van veel Heerlenaren in het Mijnwater-project. De SP bezocht met een grote delegatie de opening van de Mijnwatercentrale.

SP-wethouder Riet de Wit straalde van oor tot oor en sprak over een "project dat voor heel veel Heerlenaren over veel meer gaat dan alleen duurzaamheid. Mijnwater slaat een brug tussen ons verleden en onze toekomst."

Wubbo Ockels, Minister Cramer, Gedeputeerde Kerstens, SP-Kamerlid Paulus Jansen en vooral heel veel Heerlenaren maakten de feestelijke opening mee. Een grote groep oud-mijnwerkers was zichtbaar en hoorbaar trots op de wereldprimeur voor Heerlen.

Het Mijnwater-project kent enorm vertrouwen van de stad en de gemeenteraad. De SP heeft zich van meet af aan volmondig achter het project geschaard. In het dossier Mijnwater vind je een kort overzichtje. De SP bezocht boringen, informatieavonden en exposities. In de raad stemde de VVD al snel tegen het project. Uiteindelijk stemden ook CDA en Leefbaren tegen de oprichting van een bedrijf door de gemeente- waarmee het project uitgevoerd kan worden.

Het Mijnwaterproject is nu al- onafhankelijk van de toekomstige toepassing- een groot succes voor de stad en iedereen die gelooft in duurzaamheid. Het Mijnwaterproject zorgt voor belangrijke kennis op het gebied van duurzaam gebruik van onze aarde als energiebron. Ook helpt het project bij het eerherstel van het mijnverleden. Daarmee heeft het Mijnwaterproject Heerlen een bijzonder positieve uitstraling gegeven. Het is nu te hopen dat Mijnwater daadwerkelijk op grote schaal toegepast zal worden. De opening van de centrale is een belangrijke vervolgstap.

Hier vind je een verslag van L1.