Exodus- de stemming

7 januari 2009

Exodus- de stemming

Het is goed dat er na vele uren discussie en vele debatten eindelijk duidelijkheid is. Na de beschamende vertoning in eerdere debatten heeft de raad zich nu uitgesproken met een ruime en absolute meerderheid. Maatschappelijke opvang heeft onze stad vooruitgebracht en dat zal voor Exodus ook gelden. Iedere Heerlenaar weet immers nog hoe onze stad er ooit uitzag.
SP-fractievoorzitter Ron Meyer na de raadsvergadering

Na 3 commissievergaderingen en 4 raadsvergaderingen, en zo'n 20 uur aan discussie verder, was er eindelijk de stemming over de kwestie Exodus. Opvang en begeleiding van ongeveer 15 ex-gedetineerden bij hun terugkeer in de maatschappij. Staakten op 18 december de stemmen nog op een voorstel over de volgorde van stemmen, dinsdagavond kwam er eindelijk duidelijkheid over de inhoudelijke voorstellen. Een ruime meerderheid ziet de komst van Exodus niet als een probleem.

Klik hier voor het Exodus-dossier met uitgebreid de voorgaande debatten en de uiteenzetting van argumenten van de SP. Belangrijkste onderdelen: er komen al elk jaar 250 mensen uit de gevangenis terug uit Heerlen, zonder begeleiding en zonder dat we weten waar ze zich vestigen in onze wijken. 10 Heerlenaren worden voortaan wel opgevangen en begeleid. Dat leidt tot ongeveer 40% minder recidive. Er is elders geen overlast. Omwonenden van bestaande Exodus-huizen in het land ervaren geen problemen.

Allereerst kwam als afronding van een onderzoek naar de vraag of Exodus een verzwaring van de sociale infrastructuur een principe-voorstel van het College aan de orde. Dat voorstel gaf aan dat er geen sprake is van een verzwaring van de sociale infrastructuur van Heerlen en er derhalve niets in de weg ligt om Exodus toe te staan. Dit voorstel werd aanvaard met 20 stemmen (SP, PvdA, Mechteld Wouters, Driek Portiek en GL) voor en 13 stemmen tegen (CDA, Leefbaar Heerlen, VVD, Stadspartij-exclusief Driek Portiek en Wiel Gouders).

Als zwaarste en doorslaggevende besluitvorming gold het Burgerinitiatief. Met een burgerinitiatief kunnen burgers een kwestie op de raadsagenda plaatsen. Het is geen referendum, met andere woorden: de raad hoeft het niet met een burgerinitiatief eens te zijn.

Dit burgerinitiatief wilde dat de raad haar bevoegdheden zou aanwenden om de komst van Exodus te voorkomen. Oftewel: als je instemt met het burgerinitiatief, dan betekent dat, dat je in de praktijk tegen de komst van Exodus bent. De uiteindelijke stemming resulteerde in een uitslag van 19 stemmen voor en 14 tegen. Het verschil met de stemming ervoor zat 'm in de tovertruc van Groen Links: voor het College-voorstel EN voor het burgerinitiatief. Groen Links stemde daarmee in de praktijk tegen de komst van Exodus en toonde zich daarmee voor de zoveelste keer een trekpop van het rechtse politieke kamp in de raad.