Molenberg- voormalige politieschool

7 januari 2009

Molenberg- voormalige politieschool

SP-raadslid Edwin Bus stelde het College afgelopen dinsdag vragen over de brand en het vandalisme in de voormalige gebouwen van de politieschool op de Molenberg. Een kort verslag.

Zondag 4 januari woedde er een brand in de sporthal van de voormalig politieschool op de Molenberg. Verontruste omwonenden namen hierover contact op met de SP. De SP heeft over deze brand en de verwaarlozing van de panden van de voormalige politieschool en het vandalisme ter plekke tijdens de raadsvergadering van 6 januari vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

De sporthal en de in de nabijheid liggende gebouwen van de politieschool staan al jaren leeg worden slecht onderhouden, verloederen en lokken vandalisme uit. Omwonenden hebben hierover al diverse malen klachten geuit.

Raadslid Edwin Bus van de SP heeft aan het college gevraagd of men hiervan op de hoogte was, welke maatregelen er genomen zijn en welke maatregelen men nog gaat nemen ter verbetering van de situatie.

Antwoord van de burgemeester Gresel, die verantwoordelijk is voor de openbare orde, was dat in het verleden meermalen overleg is geweest met politie over betere bewaking van het gebouw en het ontoegankelijk maken van het gebouw. Naar aanleiding van de brand had er opnieuw overleg met de politie plaatsgevonden en heeft de politie toegezegd het toezicht verder te verscherpen.

Antwoord van wethouder Smeets van ruimtelijke ordening was dat voor de sporthal een sloopvergunning is afgegeven en dat door de gemeente aangedrongen zou gaan worden op snelle sloop. Wat de overige gebouwen betreft zal door het college formele druk worden uitgeoefend op de eigenaar, de politie dus, om snel met een nieuwe bestemming voor de gebouwen te komen en tot die tijd extra maatregelen te nemen om verder vandalisme tegen te gaan.