CDA voor eerst in provinciale hoek gezet

30 mei 2009

CDA voor eerst in provinciale hoek gezet

Veel Limburgers hebben het al lange tijd helemaal gehad met het CDA. Haar schaamteloze machtspolitiek en terugkerendegekonkel in de achterkamers hebben geleid tot een openlijke afkeer van de Christen-democraten.

In2006 verkleinde de kiezer het CDA spectaculairin Parkstad. Ook in de rest van de Provincie kreeg het CDA klappen. Toch bleef de macht van het CDA in het Provinciale bestuur enorm groot.Grote winnaar SP werd uit de coalitie gehouden encoalitiegenoot PvdA toonde zich geregeld een maatje te klein voor het politieke machtsspel van het CDA.

Tot vrijdagavond 29 mei!

Het CDA blokkeerde al enige tijd de benodigde Provincialegeldstroom naar Parkstad.Vage argumenten leidden er elke keer toe dat de geldkraan richtingde voormalige Oostelijke Mijnstreek dicht bleef. Een overduidelijke politieke keuze.PvdA-wethouder P Diederen zei wat velen dachten: het CDA gunt de SP-Parkstad successen niet.

Zijn PvdA-partijgenoten in de Provincie toonden zich echterte vaak makke lammetjes en blinde volgers van CDA-gedeputeerde Ger'don' Driessen. Tot vrijdag29 mei.Na 2 jaar vond er een trendbreuk plaats in de Provinciale coalitie.De PvdA gooidede schroom van zich af en stemde in met1 SP-motie die tot woede in de CDA-gelederen leidde.

De SP stelde allereerst voor de discussie over het regiofonds (projecten in Parkstad waaraan de Provincie bij zou dragen) los te koppelen van de discussie Buitenring. Het Provinciale College wilde pas bijdragen aan diverse projecten als 'de stamhoofden' in Parkstad ophielden met de discussie over de Buitenring. Politieke chantage en doelbewuste obstructie van CDA-zijde.

In het Buitenring-dossier bleken Parkstad-gemeenten het namelijk niet eens te kunnen worden met de Provincie. Parkstad-voorzitter en Burgemeester van Heerlen Toine Gresel deed zelfs een moedige en uitzonderlijke poging zijn CDA-partijgenoten en de rest van de Provincie te overtuigen: hij maakte gebruik van het inspreekrecht in Provinciale Staten. Gresel stelde dat de Parkstad-gemeenten niet meer bij kunnen dragen- dan de 100 miljoen die gemeententot nog toe bijdragen-aan de Provinciale weg die Buitenring heet.

Het CDA nam zelfsGresel niet serieus. CDA-fractievoorzitter Frische wimpelde diens betoog weg met de woorden: de Parkstad-gemeenten kunnen hun Essent-gelden inzetten. De machtspolitieke druppel die de Provinciale emmer deed overlopen. Provinciale Staten- behalve het CDA- stemde in meteen SP-voorstel: Provinciale bijdrage aan projecten in Parkstad loskoppelen van discussie Buitenring

Vrijwel de gehele Staten sprak bovendienin de bijdragen uit dat Parkstad genoeg betaald heeft aan de Buitenring.

Voor het eerst in de geschiedenis werd het CDA bij een belangrijke politieke kwestie gesoleerd. Voor het eerstwaren de Christen-democraten in de hoek gezet. SP-fractievoorzitter Thijs Coppus sprak van een unieke gebeurtenis in de provinciale politiek.De hoogste tijd voor een nieuwe koers in Limburg!

UPDATE: CDA-gedeputeerde Ger Driessen trekt zich niets aan van boodschap Provinciale Staten. Hij zet zijn tactiek van ongegeneerdemachtspolitiek voort.