Opinie: Weg uit de Buitenring-impasse
Opinie: Weg uit de Buitenring-impasse
Thijs Coppus- fractievoorzitter van de SP-Statenfractie en Ron Meyer- fractievoorzitter van de raadsfractie in Heerlen schreven samen een opinieartikel dat verscheen in het Limburgs Dagblad. Zij pleiten voor een laatste poging een sterk afgeslankte weg te realiseren. Als dat niet lukt....
Een weg uit de Buitenring-impasse
De discussie over de Buitenring zit muurvast. Inmiddels is het oorspronkelijk geraamde bedrag van 135 miljoen euro voor realisatie van de weg verdubbeld. De Provincie eist een extra bijdrage van de gemeenten terwijl de Parkstad-gemeenten weigeren extra geld te besteden. Een politiek impasse.
Wie zich realiseert wat de sociale en economische uitdagingen in Parkstad zijn, zal het nauwelijks kunnen geloven: alleen al Heerlen, met slechts 2,5 kilometer Buitenring, betaalde zon 12 miljoen pr kilometer. Een buitenproportionele bijdrage aan een provinciale weg. De Provincie vindt dat ng niet genoeg. De unanieme gemeenteraad van Heerlen wil geen gemeentelijke cent extra bijdragen. Ook Kerkrade roert zich: wethouder Krasovec is op tournee langs alle gemeenteraden van Parkstad. Hij wil politieke steun voor de Kerkraadse aanpassingen. De Kerkraadse aandacht gaat bovenal uit naar het eigen alternatieve traject: de Tunnelweg-variant. Daarmee neemt Kerkrade een groot risico. Door zich blind te staren op het eigen tracee is het risico groot dat Kerkrade toch de vierbaanssnelweg via het oude tracee door de provincie in de maag gesplitst krijgt.
Veel beter zou een gezamenlijk pleidooi zijn voor een discussie over de kern: vorm en omvang van de weg. Niet langer een autobaan met 100 kilometer per uur als heilige doel, maar een rationele oplossing. Afslanken die weg!
De SP presenteerde medio 2008 een plan voor een Buitenring met 2 keer 1 rijstrook en een maximum snelheid van 80 kilometer per uur. Zon 80-kilometerweg is beter inpasbaar in het landschap. Ook in Kerkrade! Door de beperkte snelheid kan een dergelijke weg met scherpere bochten en minder ingewikkelde kunstwerken- als opritten, kruisingen en bruggen- worden gerealiseerd. Bovendien kan de weg veel gemakkelijker over bestaande wegen worden aangelegd. Beter voor mens, milieu n de schatkist. Tot nog toe werd dit alternatief weggewimpeld. De Buitenring zou en moest een echte snelweg worden. Nu uit verkeersprognoses n provinciale (!) uitgangspunten voor het aantal rijstroken ook nog eens blijkt dat een volledige vierbaansweg overbodig is, is vasthouden daaraan financieel, politiek en maatschappelijk doodlopend. Wat de SP betreft moet het volgende gebeuren:
- een buitenring voor maximaal de afgesproken 135 miljoen;
- een snelweg is niet haalbaar binnen het afgesproken budget en dus moet het roer om: geen 100 maar 80-kilometerweg en waar mogelijk de tering naar de nering;
- de provincie en Parkstad moeten direct aan tafel om de regio-afspraken- die in de schaduw van de discussie Buitenring zijn blijven liggen- alsnog waar te maken. De afgesproken 40 miljoen van de provincie voor belangrijke projecten moet er zo snel mogelijk komen.
Kortom: het is de hoogste tijd om politieke prestige los te laten en een rationele weg uit de impasse te vinden. Het gebied waarin een kwart van alle Limburgers woont, verdient beter dan 2 ruzinde overheden! Het is nu of nooit: willen we de berg in Parkstad Limburg verder p, of laten we de regio achteruit hollen?
- Zie ook:
- Actief in de stad
- Algemeen
- Opinie