SP: Pact van Parkstad is Lakmoesproef

3 november 2009

SP: Pact van Parkstad is Lakmoesproef

SP-fractievoorzitter Ron Meyer over het Pact van Parkstad

Parkstad- ooit met de prachtige naam Oostelijke Mijnstreek- was via de monocultuur van de Mijnindustrie verbonden met noeste arbeid en een rijk sociaal leven. De mijnsluitingen zorgden voor jaren van ellende op sociaal en economisch vlak. Nu- zo'n 35 jaar na de sluiting van de laatste mijn-klimt de regio weer langzaam de berg op.

Op de drempel van de toekomst vinden we noodzakelijke en structurele samenwerking.

De SP steunt die samenwerking van de gemeenten in de regio, want 'we' staan voor grote uitdagingen. Een herstructurering bijvoorbeeld. Of in gewone mensentaal: veel slopen en weinig bouwen mdat er straks 1 op de 4 mensen minder in onze regio wonen. Kies maar, 9 van de mensen in deze raadszaal. Maar ook: omdat de regio- en Heerlen voorop- voor een hels sociaal-economisch karwei staat. Om het nog wat spannender te maken kregen we er ook nog eens de economische depressie bij. Samenwerking met, niet alleen omdat we het willen, maar gewoon omdat het niet anders kan. Falen is geen optie.

Maar.....

Of dit Pact de slagvaardigheid zal brengen die gewenst is, is maar zeer de vraag. Want: hoe zal die extra bestuurslaag znder echte bevoegdheden maar mt grote uitdagingen nou precies werken? En hoe groot is de afrekenbaarheid nu echt van het Pact van Parkstad? Hoe verbinden gemeenten zich aan de gezamenlijke toekomst, behalve via papier?
En: hoe zal het vergaan met het tempo? De werkelijkheid van Voerendaal is een andere dan van Heerlen.

Belangrijk voor de SP is vooral de wil om vooruit te gaan. En uitgerekend op dat punt maken wij ons grote zorgen. Waar Heerlen en Landgraaf reeds hebben laten weten volop voor de samenwerking in Parkstad te willen gaan, met een miljoenenbijdrage als gevolg, daar houden anderen de boot af. En juist dat is teleurstellend. In het raadsvoorstel van 1 van onze broertjes staat bijvoorbeeld: "de gemeente Kerkrade verplicht zich voorshands nog niet betreffende de financile uitgangspunten". Wat zegt die houding over de toekomst van het Pact van Parkstad? Wat willen we nu eigenlijk met z'n allen? Vooruit of blijven hangen?

De SP wil vooruit. En de SP vindt dat Heerlen maatgevend moet willen zijn voor die vooruitgang. Wij moeten het goede voorbeeld geven. Daar hoort ook bij dat we ons niet langer laten ophouden. Het liefst werken we samen met al onze broertjes en zusjes, maar we zijn ook duidelijk tegen die broertjes die de boel ophouden. We gaan niet meer naar elkaar staren en afwachten. Vanaf nu gaat het niet meer per seom samenwerking met iedereen, maar vooral om samenwerking met iedereen die echt vooruit wil.

Verder: als we willen samenwerken over de grenzen van onze gemeenten heen, moeten we politiek ook het goede voorbeeld geven. Het automatisme om bij samenwerking in Parkstad eerst samen te kruipen in praatclubjes van lokale afkomst moet van tafel. Dat zogenaamde Oranje-beraad moet geen automatisme meer zijn. Laat iedere politicus samenwerking zoeken met geloofsgenoten uit Parkstad.

Tot slot: een feestje geef je pas ndat je gepresteerd hebt, of nadat je iets te vieren hebt. De borrelparty die vanavond plaatsvindt in het Parkstad Limburg Stadion is volstrekt ongepast. En als we hopelijk straks iets te vieren hebben, dan wel een feest voor de mensen van Parkstad in plaats van een onder-onsje voor politici.