Buslijn op verlanglijstje hulpsint

4 december 2009

Buslijn op verlanglijstje hulpsint

Geen stoomboot of schimmel, maar gewoon Lijn 42 wou de Sint vandaag nemen om via de Woonboulevard van Heerlen naar Hoensbroek te reizen. Helaas heeft Veolia die buslijn kortgeleden geschrapt. Daarom was de goedheiligman vandaag op het provinciehuis om ruim 700 handtekeningen van teleurgestelde Hoensbroekenaren, Heerlenaren en bezoekers van de Woonboulevard aan te bieden. Ook had de Sint als surprise een mooie bus gemaakt voor gedeputeerde Kersten. De SP steunde de kindervriend bij zijn protest.

De provincie blijft toch verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg. Wanneer zon drukke buslijn zomaar verdwijnt moet dus niet alleen Veolia maar misschien ook wel gedeputeerde Kersten met de roe krijgen, zegt SP-er Ger Meesters met een knipoog. De SP voerde twee weken geleden ook al actie tegen het verdwijnen van de buslijn door een eigen bus gratis op het stuk te laten rijden.

Niet alleen de vele reizigers waren erg teleurgesteld over het verdwijnen van de buslijn, ook ondernemers op de Woonboulevard zijn erg ongelukkig met de stap van Veolia. Hun winkels zijn nu voor personeel en klanten een stuk minder goed bereikbaar. Over het taxibusje dat Veolia nu als vervanging inzet was Meesters duidelijk: Zon busje is veel te klein, en dus met n gezin soms al vol. In de spits past er bovendien vaak niemand meer bij en dan heb je als reiziger gewoon pech. Je kunt zoiets gewoon echt geen lijnverbinding noemen.

Foto's: Jeremy Creugers