Mijnwater: vooruitgang komt in Heerlen letterlijk van onderop

2 december 2009

Mijnwater: vooruitgang komt in Heerlen letterlijk van onderop

"De hele wereld spreekt over vergroeining en duurzaamheid. Heerlen praat niet alleen maar doet er iets aan. Met zonne-energien Mijnwater.Eensuccesvol en uniekproject met aandacht van over de hele wereld. Zo'n project stoppen als het niet direct binnen een jaar geld oplevert, is iets voor doorgeslagen boekhouders. Dan is winst belangrijker dan het milieu.Danwil je gewoon niet kiezen voor groene groei. Wij staan vooraan als het goed gaat, maar wij staan zeker vooraan als er even een kleine tegenslag is. Wij geloven heilig in het Mijnwaterproject. Die extra aansluitingen gaan er zeker komen! Vooruitgang komt in Heerlen letterlijk van onderop."
Ron Meyer- fractievoorzitter SP

Het Mijnwaterproject is ht bekendste groene en PR-project van Heerlen. Met een co2-reductie van 55% en mogelijkheden om aan te sluiten op anderen vormen van duurzaamheid heeft het Mijnwaterprject Heerlen op de kaart van milievriendelijke nieuwe energie geplaatst. En dan zwijgen we nog maar over de enorme emotionele lading van het verbinden van het Mijnverleden met de toekomst. 1.000 mensen bezochten de opening van 's werelds eerste Mijnwatercentrale in Heerlerheide. Ruim 20 delegaties uit de hele wereld enduizenden mensen uit eigen landbezochten Heerlen om te leren van het unieke Mijnwaterproject.Met lovende'recensies'.Ook het kabinet sprak vol lof.

Het project werd niet alleen door de buitenwereld als uiterst succesvol bestempeld, ook de Heerlense raad was vol lof. Op de VVD na (in de trend van: alleen wat het bedrijfsleven doet, kan succesvol zijn) stemde de raad van meet af aanin met het Mijnwaterproject. De raad stond zowat vooraan toen de spreekwoordelijke camera's rolden.CDA en Leefbaren combineerden die houding tussendoor meteen tegenstem bij verdere ontwikkeling.

Heerlen wilde echter ook nog eens dat het Mijnwaterproject direct rendabel zou worden. Achteraf een op z'n zachtst gezegd lastige klus. En dat zoublijken. Het CBS bleek door een nog duurzamere toepassing van haar nieuwe pand minder verwarming of koeling viaMijnwater nodig te hebben. Iets waar niemand vanuit milieu-oogpuntrouwig om zou moeten willen zijn. Het ABPpauseert om organisatorische redenen haar toepassing en woningen van Weller-van energie voorzien doormijnwater-worden door de economische crisis minder snel verkocht. Kortom: factoren van buiten die zorgen voor een rem op de 'vermarkting' van Mijnwater.
En daardoor kan Heerlen het Mijnwater niet direct in de aanloopfase op commercile basis rendabel krijgen.

Is dat een ramp? Nee, het gaat wat minder snel en goed op de markt. Maar dat is een crisis ook niet zo vreemd. Het belangrijkst: er is geen enkele aanwijzing dat het Mijnwaterproject zlf minder succesvol, minder duurzaam of minder innovatief is.

Is het vreemd dat een uniek vernieuwend project niet meteen in nota bene het eerste jaar infinancile winst uit te drukken is? Nee, over de hele wereld lopen initiatieven die hun kop uitsteken voor de vooruitgang van de mensheid tegen problemen aan. Dat hoort bij het ontwikkelen van iets dat nog nooit iemand eerder deed.Als je star vasthoudt aan decommercile redenatie had de mensheid nooitzonnepanelen ontwikkeld en was ze evenmin ooit op de maan geweest.Groei druk je aldus niet louter en alleen uit in financieel gewin.

Een meerderheid van de raad stemde voor de voortgang van dit unieke Heerlense milieu-project. In 2014 moet geevalueerd worden hoe Mijnwater in Heerlen er voorstaat.Het CDA, Leefbaar Heerlen, Roel Leers en de VVD stemden tegen.Daarmee is duidelijkwelke partijen in de gemeenteraad van Heerlen voor duurzaamheid durven te kiezen en welke niet.