Yolanda Claessens: 'betrokkenheid buurtbewoners bij groen'

4 december 2009

Yolanda Claessens: 'betrokkenheid buurtbewoners bij groen'

SP: stimuleer betrokkenheid bewoners bij groen in hun wijk!
De SP-fractie in Heerlen heeft vragen gesteld aan het College van B&W over de manier waarop onlangs in de wijk Vrieheide planten en struiken zijn verwijderd, die door de omwonenden zelf waren geplant en werden onderhouden. SP-raadslid Yolanda Claessens ging op bezoek in de wijk en sprak met buurtbewoners.Sommige bewoners hebben er geen probleem mee, maareen groep mensen is erg boosdat zeniet voldoende genformeerd zijn. Bovendien vrezen zij dat de groenstroken gebruikt zullen worden als hondenuitlaatplek met alle overlast, die daarmee gepaard gaat. De SP vindt dat de gemeente betrokkenheid van buurtbewoners bij hun omgeving moet stimuleren.

De planten en struiken zijn verwijderd, omdat de gemeente groenstroken zoveel mogelijk onderhoudsarm wil inrichten. De SP wil met name weten hoe de communicatie richting de omwonenden is verlopen en of het College bereid is om contact met hen op te nemen om de kou uit de lucht te halen. Daarnaast is de SP er voorstander van als burgers initiatieven nemen om hun woonomgeving op te fleuren en daar ook verantwoordelijkheid voor nemen. "Wij vinden dat de betrokkenheid van buurtbewoners bij het groen in hun wijk gestimuleerd moet worden. Wij hebben niets tegen het onderhoudsarm inrichten van groenperkjes, maar als er buurtbewoners zijn die hun handen uit de mouwen willen steken, dan moet dat sterk ondersteund worden!" aldus SP-raadslid Yolanda Claessens