SP-Kamerlid Van Raak: "Brandveiligheid Zuid-Limburg wordt kapot bezuinigd"

15 juni 2010

SP-Kamerlid Van Raak: "Brandveiligheid Zuid-Limburg wordt kapot bezuinigd"

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat gemeenten in Zuid-Limburg stoppen met bezuinigingen op de brandweer en de arbeidsomstandigheden van brandweerlieden respecteren. De vakbonden waarschuwen dat de brandveiligheid in de veiligheidsregio Limburg-Zuid op het spel staat. Van Raak heeft opheldering gevraagd aan CDA-minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken: ?De zomer komt er aan en dan vragen we veel van onze brandweerlieden. Het is onbegrijpelijk dat gemeenten in Zuid-Limburg gaan beknibbelen op de brandveiligheid. Ik wil weten waarom de gemeenten zo weinig willen betalen voor de brandweer, waardoor brandweerlieden meer uren moeten maken voor dezelfde vergoeding. Ook wil ik weten of in andere delen van het land dezelfde problemen zijn.?

Vanaf 1 januari 2009 zijn de lokale brandweerkorpsen samengevoegd tot het korps Brandweer Zuid-Limburg. De 19 betrokken gemeenten zijn samen verantwoordelijk voor de financiering van het korps. Door een tekort aan brandweerlieden zijn nu al overtredingen van de Arbeidstijdenwet geconstateerd. In plaats van die problemen op te lossen, willen de gemeenten dat de brandweer 200 uur per jaar meer gaat werken ? voor hetzelfde geld. Uit protest draaien brandweerlieden al zes weken zondagdiensten.

Van Raak: ?Nu gebeurt waar de SP altijd voor heeft gewaarschuwd. Door de regionalisering van de brandweer denken gemeenten dat zij minder hoeven te investeren. Er is nu al een tekort aan brandweerlieden, maar in plaats van de arbeidsomstandigheden te verbeteren, gaan gemeenten reorganiseren en bezuinigen. Brandveiligheid is niet gratis. Wie komt straks in Zuid-Limburg de branden blussen?