VIP-kaarten-kwestie

19 juli 2010

VIP-kaarten-kwestie

"Raadsleden zijn geen 'ons' meer dan andere Heerlenaren. Het schept een onzuivere politieke cultuur als de politiek zichzelf laat bevoordelen door derden." SP-fractievoorzitter Ron Meyer

Afgelopen dagen is er in Heerlen een openlijke politieke discussie ontstaan over het gratis aanbod van VIP-kaarten voor de profronde aan raadsleden en college. De VIP-kaarten kennen een waarde van 150 euro. Met een dergelijke kaart worden raadsleden in de gelegenheid gesteld om op een VIP-tribune te eten en te drinken. De SP vindt het ongepast om van een subsidierelatie van de gemeente (de wielerronde wordt ondersteund door de gemeente) als raadslid gratis een privilege te krijgen waarvoor andere Heerlenaren de beurs moeten trekken. Dat wekt op z'n minst de schijn van vertroebeling van de zuivere positie die raadsleden in moeten nemen. Het is immers dezelfde politiek die verantwoordelijk is voor het subsidiebeleid van de gemeente.

"Kan ik straks op vertoon van mijn gemeenteraadspas ook gratis eten in het Glaspaleis? Of vanaf station Woonboulevard met het pasje van de gemeente in de hand gratis op de trein stappen? Of gratis naar de stadsschouwburg?" zegt SP-fractievoorzitter Ron Meyer. "Raadsleden zijn geen 'ons' meer dan andere Heerlenaren. Het schept een onzuivere politieke cultuur als de politiek zichzelf laat bevoordelen door derden. Helemaal wanneer het gaat om derden met een direct belang bij de politiek."
In een eerder schrijven ontraadde Burgemeester Depla de raad om gebruik te maken van het aanbod. Hij wees op de integriteitsafspraken en wil later een discussie voeren over deze kwestie.

Voor de SP is het helder: een raadslid heeft elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Gratis VIP-feestjes voor politici passen niet in dat straatje. Als raadsleden zo nodig gebruik willen maken van een VIP-kaart, laat ze daar dan net als iedere andere Heerlenaar gewoon voor betalen.