Opslag vingerafdrukken verstandig?

29 november 2010

Opslag vingerafdrukken verstandig?

Al enige tijd worden biometrische gegevens opgenomen bij de aanvraag van een paspoort of een id-bewijs in gemeentehuizen. Ook in Heerlen. De informatie bestaat onder andere uit 4 vingerafdrukken, waarvan er 2 verwerkt worden in het paspoort. De informatie wordt decentraal opgeslagen.

Inmiddels wordt er landelijk een behoorlijke discussie gevoerd. Veel mensen geven aan bezwaar te hebben tegen het opnemen van en opslaan van de vingerafdrukken. Ook bestaat er twijfel over de fraudebestendigheid en veiligheid van de databank en het systeem. De SP trok al aan veel bellen. Tweede Kamerlid Ronald van Raak trok eerder de Minister aan de oren. De SP-fractie in Heerlen stelde dit weekend vragen aan het gemeentebestuur.

Op 29 oktober 2010 verscheen een zeer kritisch rapport van de WRR (wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid) over de paspoortwet. Volgens dit rapport was er bij de totstandkoming van de wet veel te weinig oog voor privacy en was het gehele proces ondoorzichtig. Het rapport spreekt van een 'driedubbel democratisch tekort'. Op z'n minst even opmerkelijk is dat het rapport concludeert dat volstrekt onduidelijk is of het gestelde doel om 'look-a-like' fraude tegen te gaan wel wordt gehaald. Uit antwoorden op vragen van SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak blijkt dat de Minister niet weet hoe vaak 'look-a-like' fraude voor komt. Volgens de onderzoeker van de WRR is opslag van vingerafdrukken en gelaatsscan voor opsporing en vervolgingsdoeleinden een 'collectieve mensenrechtenschending'.

Alle landen van de Europese Unie moeten paspoorten en ID-kaarten uitgeven waarin twee vingerafdrukken van de houder opgenomen zijn. Het doel is om identiteitsfraude te voorkomen. En wel met 2 vingerafdrukken in het paspoort. Opslag van deze gegevens in een database is daarvoor niet nodig.

Nederland gaat verder dan volgens EU regels nodig is. De gemeente neemt vier vingerafdrukken en slaat deze op in een eigen database. Bovendien wil de landelijke overheid de vingerafdrukken ook nog centraal opslaan en 24 uur per dag online beschikbaar stellen voor gebruik door justitie. Daarmee krijgt justitie de beschikking over een databank met de vingerafdrukken van alle Nederlanders van twaalf jaar en ouder.

SP-fractievoorzitter Ron Meyer stelde schriftelijke vragen over de situatie in Heerlen en vraagt het College de opslag te heroverwegen. De schriftelijke vragen kun je hier terugvinden.