Oude Passart in ACTIE!

16 februari 2011

Oude Passart in ACTIE!

Vandaag voerden ruim 30 bewoners van de Oude Passart- met ondersteuning van de SP- actie bij woningcorporatie Woonpunt. De buurt bracht eerder een rapport uit, maakte en verzamelde trotse Ansichtkaarten en kreeg steun van de gemeenteraad van Heerlen. De woningcorporatie voert achterstallig onderhoud uit, maar weigert een visie en zekerheid voor de toekomst te geven. "We willen zekerheid voor onze toekomst. Voor onze kinderen in onze prachtige oude buurt."

"Woonpunt is de afgelopen jaren niet echt een toonbeeld van duidelijkheid geweest. Woonpunt heeft gezwalkt in?de toekomstvisie. We weten nog steeds niet wat Woonpunt echt van plan is met onze vooroorlogse buurt." aldus buurtbewoner en actievoerder Franco Piras. Hij vervolgt: "Een noodverband is niet genoeg. Wil Woonpunt de buurt echt behouden? Waar is dan de toekomstvisie? Het is toch niet gek dat we willen weten waar we over enkele jaren aan toe zijn. Onze families en kinderen hebben daar recht op."

Ron van der Vecht vult aan: "We vragen niet veel. Een goed toewijzingsbeleid, opgeknapte woningen en een oplossing voor de dichtgetimmerde panden. We willen dat de vooroorlogse uitstraling behouden blijft." Van der Vecht is trots op zijn buurt. Hij zegt: "De sociale betrokkenheid is erg groot. Tientallen mensen zijn dagelijks actief in onze buurt. Zoiets moet je koesteren. De buurt wil graag verantwoordelijkheid dragen, maar dan moet Woonpunt wel echt voor de oude Passart gaan. Dit is onze allerbelangrijkste eis: duidelijkheid voor de toekomst. We worden al heel erg lang aan het lijntje gehouden. De tijd voor actie is nu gekomen!"

De SP ondersteunt de acties van de Oude Passart al lange tijd. "Woonpunt moet echt voor de buurt durven te kiezen. Natuurlijk hebben we krimp, maar juist de krimp zou moeten leiden tot het kiezen voor buurten met een ziel, zoals de Oude Passart! Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen!" zegt SP-voorzitter Ron Meyer

Woonpunt zegde toe snel te zullen reageren op een aantal concrete eisen, zoals de dichtgetimmerde woningen. Duidelijkheid over de toekomst wil Woonpunt binnen 2 jaar geven. De buurt houdt de druk op de ketel.

Zie ook: www.oudepassart.nl