Emile Roemer naar Heerlen

25 maart 2011

Emile Roemer naar Heerlen

Emile Roemer naar Heerlen om oude Passart te feliciteren
Oude Passart voerde succesvolle strijd voor behoud van vooroorlogse kern

SP-leider Emile Roemer komt zaterdag naar de Heerlense buurt oude Passart om de bewoners te feliciteren. Buurtbewoners voerden met steun van de SP jarenlang actie voor behoud van de karakteristieke kern van de oude Passart. Woningcorporatie Woonpunt was van plan een rij authentieke mijnwerkerswoningen rond het Plataanplein te slopen. De panden waren al onthuurd en dichtgetimmerd. De gemeente Heerlen kwam recentelijk met het idee geld bijeen te brengen en de panden samen met de buurt op te knappen. Er komen buurtvoorzieningen. De SP organiseert een bijeenkomst midden in de buurt om de succesvolle jarenlange actie te vieren en ideeen van buurtbewoners te verzamelen voor mogelijke functies van de panden die weer in ere worden hersteld.

Emile Roemer zal zaterdagochtend met leden van het actiecomite Oude Passart op pad gaan in de buurt. Daarna wordt er gevierd dat de jarenlange actie geleid heeft tot het behoud van de oude kern van de vooroorlogse Mijnwerkersbuurt. Doordat de panden niet gesloopt worden, maar weer in ere worden hersteld, blijft de oude kern rond het plein in tact.

De actie voor behoud van de oude kern kan zaterdag succesvol afgesloten worden. Emile Roemer hoorde van de actie in de oude Passart en is onder de indruk. Hij komt speciaal naar Heerlen om de buurtbewoners te feliciteren en te trakteren op soep en broodjes. De SP verzameld ondertussen ideeen voor mogelijke functies van de panden die weer in ere worden hersteld. De buurt streed jarenlang voor behoud en moet volgens de SP daarom direct betrokken worden bij de toekomstplannen. Zo kan de Passart kan weer bouwen aan z'n toekomst.

zie ook www.oudepassart.nl
Op twitter via hashtag: #RoemerinHeerlen