Heerlen tegen Wietpas: Wietpas is geschenk voor criminelen

1 maart 2011

Heerlen tegen Wietpas: Wietpas is geschenk voor criminelen

Een zeer ruime meerderheid van de Heerlense gemeenteraad heeft zich afgekeerd van het kabinetsidee tot invoering van een wietpas. De wietpas betekent dat alleen pashouders een coffeeshop in kunnen. Burgemeester Depla noemde het plan van het kabinet 'symboolpolitiek' en 'slecht voor de stad'. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Heerlen vreest dat invoering van de wietpas zou leiden tot een toename van de handel op straat en in de wijken.

"De wietpas speelt criminelen in de kaart, zo stelt een onderzoek van de Universiteit van Tilburg klip en klaar. De wietpas klinkt stoer, maar leidt alleen maar tot meer handel en teelt op de zolders en straten van de Heerlense wijken. Dat vinden wij onacceptabel." aldus SP-fractievoorzitter Ron Meyer

Uiteindelijk kreeg het voorstel van de SP-Pvda-Stadspartij-Ouderenpartijen en D66 om de wietpas niet in Heerlen in te voeren, steun van nagenoeg de gehele raad. Alleen de VVD stemde tegen. Opmerkelijk was de steun van het CDA. Het Heerlense CDA keert zich daarmee tegen het kabinetsbeleid van CDA, VVD en gedoogpartij PVV.