Aftrap WSW-acties: Ketting van Solidariteit tot in Den Haag

19 mei 2011

Aftrap WSW-acties: Ketting van Solidariteit tot in Den Haag

Een ketting van Werkhandschoenen tot in Den Haag voor het behoud van de sociale werkvoorziening. "Wij stappen uit de onzichtbaarheid. Ons werk is belangrijk. Wij slaan letterlijk en figuurlijk de handen in elkaar!" zeggen de actievoerders.

OPROEP: KOM NAAR HET GEMEENTEHUIS VOOR DE ACTIE-AFTRAP!
Het kabinet wil de hakbijl zetten in de sociale werkvoorziening door er zo'n 700 miljoen op te bezuinigen. In Parkstad Limburg werken duizenden mensen met een arbeidshandicap. Trotse werkers die een belangrijke bijdrage leveren in onder andere groenvoorziening, schoonmaak en industrie. Dinsdag 24 mei geven trotse wsw'ers in Heerlen het startschot van een creatieve actiecampagne. Ze maken in de komende weken een Ketting van Werkhandschoenen tot in Den Haag.

Als de plannen van het kabinet van CDA, VVD en PVV door gaan, betekent dit dat alleen al in Heerlen een gat ontstaat van ruim 6 miljoen Euro voor een goede begeleiding van mensen in de WSW.

Het recent opgerichte actiecomite RESPECT voor de WSW heeft besloten over te gaan tot een reeks van acties. De aftrap hiervan zal aanstaande dinsdag 24 mei om 16.15 uur in het stadhuis van Heerlen plaatsvinden. Het actiecomite start in Heerlen met het maken van de langste ketting van Nederland. Samengesteld uit Werkhandschoenen moet deze tot in Den Haag reiken.

Om deze ketting te maken, haalt het actiecomite de komende weken bij collega's en alle mensen in Parkstad oude werkhandschoenen op. Op die werkhandschoenen kunnen mensen hun steunbetuiging schrijven.

Het actiecomite vraagt de politiek van Parkstad om steun en wil daarom dat wethouder Riet de Wit de eerste werkhandschoen ondertekent.

"De werkhandschoenen staan symbool voor het verzet tegen de kapotmakende bezuinigingen op het belangrijke werk van duizenden mensen in Parkstad. Wij roepen alle mensen in Parkstad op hun steun voor de WSW te tonen. Lever uw bijdrage, geef ons uw oude werkhandschoenen. Als we ermee tot in Den Haag komen, kunnen we de bedenkers van deze knettergekke plannen ermee om de oren slaan" zegt initiatiefnemer en SP-raadslid Dominique Ducornez.

Meer informatie; Dominique Ducornez (06-44784122) of David van den Broek (06-21600620)