CDA, Leefbaar en Leers gedragen zich als Clowns over Mijnwater

19 juli 2011

CDA, Leefbaar en Leers gedragen zich als Clowns over Mijnwater

"Leefbaar, Leers en CDA kunnen zo het circus in. Een stel clowns dat een politiek spel speelt en over de eigen schoenen struikelt. Dat lijkt grappig, maar het gaat wel ten koste van Heerlen!"
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in scherpe woorden tijdens het spoeddebat Mijnwater

Uniek Mijnwaterproject verdient serieuze behandeling
Een deel van de Heerlense oppositie heeft zichzelf totaal in het hemd gezet. Leefbaar Heerlen, Hart-Leers en CDA vroegen om een extra vergadering over het Mijnwaterproject. CDA, Leefbaar en Hart-Leers wilden koste wat kost hun ei midden in de zomer leggen. Zelfs toen bleek dat de nota bene de onafhankelijke Rekenkamer hun urgentie niet deelde. "Ze kunnen zo het circus in. Een stel clowns dat een politiek spel speelt, maar over de eigen schoenen struikelt. aldus SP'er Ron Meyer. "Het lijkt grappig, maar het gaat ten koste van Heerlen. Het unieke Mijnwaterproject en Heerlen verdienen een serieuze behandeling!"

Moet het onderwerp helemaal niet besproken worden?
Jawel, en daarom hebben wij (red: een zeer grote meerderheid van de gemeenteraad, inclusief oppositiepartij VVD) al?eerder dan de clowns voorgesteld om dat in een extra bijeenkomst in september te doen. Zodat de opstellers van het rapport- de Rekenkamer- er zelf bij kunnen zijn. Laat duidelijk zijn: dit rapport is een scan van eind 2010. Er staan geen mijngangen op instorten, het kost geen eurocent meer als we het over een maand bespreken. We moeten het wel kritisch volgen en dat doen we. Leers, Hummel en CDA blazen de boel opzettelijk op. Ze voeren een destructieve politiek. En dat is ernstig.

Is er dan iets mis in de verhoudingen in Heerlense politiek?
Dat proberen Claessens (CDA), Hummel (Leefbaar) en Leers (Hart-Leers) ervan te maken. Hun collegas in de oppositie VVD en GroenLinks hebben zich vooralsnog afgewend van dit gedrag. De VVD is zelfs een uitgesproken ideologische tegenstander van het Mijnwaterproject, maar zij doen niet mee aan dit circus. Een beter bewijs van het failliet van de constructieve politiek van CDA, Leefbaar en Leers is er niet.

Hoe nu verder met het Mijnwaterproject?
De SP gelooft in het Mijnwaterproject. Het is een project dat totaal Heerlens is. Het biedt uitzicht om een duurzame en minder afhankelijke energievoorziening. Iets waarin niemand Heerlen voor is gegaan. Het legt een geweldige verbinding met het verleden en de tienduizenden koempels in onze regio. Dat kan juist door het water dat in de mijngangen is gestroomd. Dat water is op sommige plekken warm en op andere plekken koud. Er kunnen gebouwen mee verwarmd en gekoeld worden. Het nieuwe CBS-gebouw is erop aangesloten. Dat is toch uniek?!

"Het is niet gek dat je bij dit soort unieke ontwikkelingen ook tegen kinderziektes aan loopt. Als de mensheid zich gedragen zou hebben als het CDA, Leefbaar en Leers zouden we nog steeds in berenvellen rondlopen." aldus SP-fractievoorzitter Ron Meyer