JA tegen veiligheid, NEE tegen onnodig blowverbod

6 juli 2011

JA tegen veiligheid, NEE tegen onnodig blowverbod

De SP maakt zich al jaren sterk voor een veilige stad, bijvoorbeeld door vierkant achter operatie Hartslag te gaan staan. Maar de partij blijft wel kritisch op het instellen van onnodige en onwenselijke regels, zoals een zogenaamd blowverbod in de hele stad. Dit verbod, dat afgelopen dinsdag in de gemeenteraad werd besproken, zou bedoeld zijn om 'overlast' aan te pakken, maar zowel de burgemeester als de raadsleden die voor het voorstel stemden konden niet 1 concreet voorbeeld van die overlast noemen. Er zijn immers al lang wetten tegen zaken als drugshandel, vandalisme en geluidsoverlast. Bovendien heeft zelfs VVD-minister Opstelten van veiligheid eerder al aangegeven dat zo'n algeheel verbod op het gebruik van softdrugs helemaal niet kan.

"Dat dit voorstel er per se moet komen, lijkt meer op 'stoer doen' dan op het daadwerkelijk aanpakken van overlast," aldus SP-raadslid Jordy Clemens. De SP maakt zich zorgen over het feit dat er nu een onnodig verbod wordt ingesteld dat wel eens ongewenste gevolgen kan hebben, Clemens daarover: "Dit verbod kan botweg gebruikt worden als excuus om mensen aan te pakken die misschien een beetje (gedoogde!) softdrugs op zak hebben, zonder dat zij daadwerkelijk overlast veroorzaken. Dat is oneigenlijk gebruik van een verordening. In plaats van een verbod op wiet had dit evengoed kunnen gaan over een verbod op gymschoenen, dan heb je ook een reden om willekeurig mensen op een 'overtreding' te betrappen."

Uiteindelijk stemden alleen de SP en D66 tegen het voorstel. Ondanks de raadsmeerderheid voor het voorstel is het nog maar de vraag hoe rechtsgeldig dit voorstel is, aangezien zelfs de minister en een groot aantal bestuursrechtdeskundigen een dergelijk verbod voor de hele gemeente onmogelijk achten.