Lokale regels: zorgvuldigheid geboden!

18 juli 2011

Lokale regels: zorgvuldigheid geboden!

Voorzover de gemeente Heerlen nog een reden nodig had om onverbindend verklaarde artikelen uit de lokale regelgeving te schrappen, wordt zij bediend.... Wie onverbindende artikelen opneemt in de lokale regelgeving kan van een koude kermis thuiskomen. De gemeente Heerlen blijkt behalve het zogenaamde blowverbod ook in de sociale regelgeving een 'fout' artikel te hebben opgenomen. Onverbindend verklaarde lokale regelgeving kan kostenverhogend zijn en eventueel een tegenovergesteld resultaat opleveren. De SP pleit voor zorgvuldigheid en stelde vandaag vragen aan het College.

De gemeente mag een strafmaatregel opleggen aan bijstandsgerechtigden die weigeren mee te werken aan reintegratie. De gemeente mag die strafmaatregel echter niet voor eeuwig opleggen. In de lokale regelgeving bestaat die mogelijkheid echter wel en daarom is de toepassing van die regel door de Centrale Raad van Beroep onverbindend verklaard.

"Hiermee wordt bevestigd hoe belangrijk het is om zorgvuldig om te gaan met lokale regels. Foute artikelen moet je corrigeren."

"Het is de SP niet te doen om het laten ontlopen van een straf door bijstandsgerechtigden. Een strafmaatregel kan in sommige gevallen gerechtvaardigd zijn. Waar het de SP om te doen is, is zorgvuldigheid in de regelgeving. Je kunt altijd een foutje maken. Daar lijkt het in dit specifieke voorbeeld om te gaan en als de rechter je corrigeert, moet je dat rechtzetten. Het blowverbod daarentegen werd onverbindend verklaard, maar het College lijkt stoer door te willen zetten. Met het gevaar dat effectiviteit en zorgvuldigheid uit het oog worden verloren. Stoerdoenerij kan leiden tot averechtse gevolgen." zegt SP-fractievoorzitter Ron Meyer

De SP vindt dat zorgvuldigheid en voorzichtigheid geboden zijn en stelde deze schriftelijke vragen aan het College van B&W.