Subsidie gekort bij teveelverdieners

28 september 2011

Subsidie gekort bij teveelverdieners

Instellingen die hun bestuurders stug meer blijven betalen dan de premier van ons land worden in Heerlen binnenkort gekort op hun subsidies. Dat heeft SP-wethouder Peter van Zutphen voorgesteld om zo deze organisaties te dwingen hun top normale salarissen te gaan betalen. De afgelopen tijd voerde de SP al volop actie tegen de absurde beloningen bij sommige organisaties, onder andere met behulp van het Rode Mannetje dat teveelverdieners in de schijnwerpers zet.

Subsidie lager bij te hoog loon

Heerlen gaat instanties in de semi-publieke sector, die bestuurders boven de balkenendenorm betalen, korten op hun subsidie. Hiermee geeft het stadsbestuur invulling aan het coalitieakkoord.

Daarin staat dat gesubsidieerde instellingen niet boven het premier-salaris mogen belonen. Het college gaat de raad voorstellen de subsidieverordering aan te passen.

Wanneer een bestuurder meer verdient dan de balkenendenorm (193.000 euro), bekijkt de gemeente welk percentage zij bijdraagt aan de subsidie van de instelling. Als dat bijvoorbeeld 10 procent is, dan wordt 10 procent van het bedrag dat een bestuurder boven de balkenendenorm int vanaf 2012 gekort op de subsidie. In de praktijk zal die korting vari?ren van enkele honderden tot duizenden euro's.
bron: Limburger.nl

De laatste tijd was er veel opschudding over de salarissen van topmannen van onder andere Meander, Mondriaan en het Atrium ziekenhuis. Die laatste ontvangt van de gemeente Heerlen geen subsidie en daarop heeft deze regel dus geen effect, maar wat de SP betreft is het nooit te laat voor voortschrijdend inzicht. De partij hoopt eveneens dat de subsidiekorting bij Meander en Mondriaan niet hoeft te worden toegepast en dat deze instellingen zelf zo verstandig zullen zijn zo snel mogelijk normale salarissen aan hun top te gaan betalen.

De SP vindt het onbegrijpelijk dat er uitgerekend in de publieke sector nog steeds mensen zijn die zichzelf belangrijker vinden dan de premier van dit land en een exorbitant salaris (vaak inclusief bonus en hoge pensioenbijdrage) bij elkaar graaien. Meer daarover is te lezen op www.hetrodemannetje.nl.