Oude Passart: opknappen leegstaande panden gaat beginnen!

28 oktober 2011

Oude Passart: opknappen leegstaande panden gaat beginnen!

De SP vocht jarenlang (de eerste acties vonden plaats in 2007) met de bewoners van de Oude Passart voor renovatie van de buurt en het opknappen van authentieke Mijnwerkerswoningen uit 1918. De panden verkeerden jarenlang in dichtgetimmerde en verloederde toestand. Door tientallen acties, waaraan zelfs Emile Roemer zijn steun gaf, behaalden de bewoners van de Oude Passart een groot succes.

Binnenkort worden de dichtgetimmerde panden opgeknapt en opnieuw in gebruik genomen. Niet als woning, maar als voorziening.
De SP feliciteert de bewoners van de oude Passart. "Het is fantastisch dat het na al die jaren strijd eindelijk gaat gebeuren. Een enorme felicitatie gaat uit naar de actievoerders in de buurt!" aldus Ron Meyer van de SP in Heerlen.

Woonpunt knapt de woningen op. Niet alleen de dichtgetimmerde maar ook alle overige in de oude Passart. De gemeente heeft geholpen bij het realiseren van voorzieningen. In de nieuwsbrief van de gemeente lezen we het volgende:

BOC is er in dit pand ruimte om spullen op te slaan.
werken. De afstand tussen u en de thuiszorg wordt zo (letterlijk) kleiner.
 Op het Plataanplein 26 komt de Huurdersvereniging Coriovallum.
Voor Plataanplein 22 en 24 is nog geen invulling gevonden. Als u daar idee?n over heeft,

De woningen worden opgeknapt en krijgen allemaal een functie die past bij de buurt: De voormalige winkel aan de Acasiastraat 2 wordt omgetoverd tot een Servicepunt waar u terecht kunt voorinformatie en vragen. Er komt een zaaltje en werkplekken voor de wijkagent, de gemeente en Alcander. Voor deBOC is er in dit pand ruimte om spullen op te slaan. In het pand daarnaast, Plataanplein 30, komt het Buurthulpproject van Baanbrekend werk van de gemeenteHeerlen. De buurthulpen helpen mensen die geen beroep kunnen doen op hun familie of vrienden. Denk aan hulpbij kleine klusjes in huis, de hond uitlaten of een recept ophalen bij de apotheek. In het pand aan het Plataanplein 28 komt de thuiszorg van Meander. Vanuit dit pand gaan verpleegkundigenwerken. De afstand tussen u en de thuiszorg wordt zo (letterlijk) kleiner. Op het Plataanplein 26 komt de Huurdersvereniging Coriovallum.Voor Plataanplein 22 en 24 is nog geen invulling gevonden. Als u daar ideeen over heeft, laat het ?ons (redactie: de gemeente en het bewonerscomite) weten.