Brandweer: spelen gemeenten met vuur?

4 november 2011

Brandweer: spelen gemeenten met vuur?

Brandweermensen uit Zuid-Limburg organiseerden gisteren een bijeenkomst. Slechts weinig politici gingen erop af. De Heerlense SP was er wel. "Natuurlijk moeten wij daar zijn. Die spuitgasten doen extreem belangrijk werk!" zegt SP-raadslid Wim van Kempen.

Van Kempen doet verslag.

Spelen met vuur: bezuinigen op de brandweer?

Staat zo'n nuchtere brandweerman opeens met tranen in zijn ogen: ik kan dat niet begrijpen. Hij bedoelt dat zijn bazen erover denken om de bemanning van de brandweerwagen terug te brengen van 6 naar 4 personen. "En als je dan bij een brandend huis komt waar nog kinderen boven zijn, wat doe je dan? Twee mensen mogen naar binnen, maar dan moeten 2 anderen hen buiten dekking geven. Die ook het andere werk moeten doen. Dat mag toch niet gebeuren".

We zitten 3 november in Maastricht op een voorlichtingsavond over de regionale brandweer. Het uitrukpersoneel en de vakbonden nodigden de raadsleden van alle gemeenten in Zuid-Limburg uit om hun zorgen aan te horen. Wat is er aan de hand? Rutte, Verhagen en Wilders gaan flink korten op de financien van de gemeenten. Die kunnen niet anders dan weer gaan bezuinigen op allerlei taken die bij de gemeente passen. Zo ook bij de brandweer. "Brandweer, wilt u eens kijken hoe het allemaal een stuk goedkoper kan?" Dat moet je zeker doen, maar je moet waken voor verkeerde keuzes, zeggen de spuitgasten van de werkvloer. Bijvoorbeeld valse brandmeldingen (4 op de 5) aanpakken. Prima, maar hoe je dat? Achteraf kun je dat makkelijk vaststellen, maar als je snel moet beslissen. Je kunt toch geen risicos nemen en er eerst maar eens met 2 mensen gaan kijken. Die dan eventueel niets mogen doen en moeten wachten op versterking.

We zitten een half uur te luisteren in de enorme hal, als plotseling de sirenes gaan, een stem via luidsprekers opdrachten geeft en binnen 15 seconden 3 grote wagens met bezetting wegscheuren. Een heidens kabaal. Het lijkt allemaal georganiseerd om ons een show te geven. De waarheid is dat we heel even getuige zijn van de professionaliteit waarmee gehandeld wordt. En zo hoort dat ook. En dat moet zo blijven.

De brandweermensen waren blij met die raadsleden die er waren (uit Heerlen alleen de SP), maar toch teleurgesteld over de magere opkomst. Ze hadden de avond prima georganiseerd, met heldere verhalen van de mensen die het werk doen, een flinke groep brandweerlieden erbij. "De veiligheid staat bij alle gemeenteraadsleden bovenaan op de lijst", wist een gemeentesecretaris. Dat zagen de brandweermensen nog niet bevestigd. Er liggen al veel te lang problemen te sudderen die maar niet tot een oplossing komen. Het bijeenvoegen van de plaatselijke brandweerkorpsen is niet goed afgehandeld (verschillende beloningssystemen, onduidelijkheid over de financiele bijdragen per gemeenten) en mensen moeten vaak werken wanneer ze hun werkuren er eigenlijk op hebben zitten en dus vermoeid zijn, werken dus met te weinig personeel. Is de veiligheid in gevaar?

De komende maanden moeten gemeenteraden beslissen. We zullen moeten waken voor verkeerde keuzes.