Dag 2: Begroting unaniem aangenomen

11 november 2011

Dag 2: Begroting unaniem aangenomen

Vandaag vond de 2e termijn plaats van de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van Heerlen. Een unanieme gemeenteraad nam de Begroting aan.

In tijden waarin je aangevallen wordt, en dat worden we door de brokstukken van Banken, Beurzen en Bazen, kruip je dicht op elkaar. Dat moeten wij in Heerlen en de regio doen. Nooit met de angst om naar buiten te treden, maar ALTIJD met de weet waar je trots op bent. Waar je vandaan komt en voor welke gemeenschap je wil knokken.
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in de 2e termijn van de Algemene Beschouwingen

Voorzitter, gisteren eindigde ik de bijdrage van de SP-fractie met de woorden: Heerlenaren aller landen, verenigt u!

En waarempel, voorzitter, de sfeer in deze raad was gisteren goed. Alsof de raad de woorden tot zich had genomen en zich verenigde. Van de heer Petermann kreeg ik voor de 2e keer op rij een kado. Aardig van hem. En dus heb ik, zijn buut van gisteren indachtig, een kadootje voor hem. Na het pluche rode mannetje dat hij mij gaf, wist ik wel van welke kleur hij houdt. En dus is het deze prachtige clownsneus geworden. Echt iets voor hem. En hij hoeft dit geschenk niet op te geven, want het kost minder dan een euro. Voorzitter, dat waarempel, gold nog voor een andere opmerkelijkheid. Niet heel erg lang nadat het SP-voorstel voor het naar buiten stimuleren van culturele instellingen kwamen er in de moderne digitale variant van het buurthuis, Twitter, allerlei ideeen voorbij. Van een Schelmenhofje-Open Air tot het Kueb-Konkour. Een ander haalde zelfs het Nor-op-Straat-festival uit de oude doos. Misschien moeten we ook denken aan een Nicky-de-Sarool. We zijn tevreden dat wij mensen van de culturele instellingen hebben weten te inspireren. We hopen dat dat er toe kan leiden dat tijden herleven waarin iedere dag levendigheid heerst in de wijken en op straat. Dat geldt niet alleen voor de culturele instellingen, maar ook voor de fanfares, schutterijen en alle andere organisaties die we subsidieren. Naar buiten. Frisse lucht. Jezelf tonen aan de mensen waar uiteindelijk de subsidie vandaan komt: de Heerlenaren.

Voorzitter, ik wil ook nog graag onze zorgen aanscherpen.

PARKSTAD
Alle spookverhalen over het niet meer willen samenwerken in Parkstad door Heerlen, kunnen als niets anders worden beschouwd dan AFLEIDINGEN. Het gaat om de BUREAUCRATIE. Om het geldverslindende Waterhoofd. Om het over de balk smijten van geld omdat de Parkstad-organisatie kennelijk niet wil veranderen. Zolang de politiek geen beslissingen neemt, zal de enorm Dikke Kalkoen volgend jaar nog steeds aan tafel ipv in de oven zitten..
De cijfers spreken boekdelen. De organisatie van Parkstad is de duurste van Nederland. Bewoners van Heerlen betalen het meest aan welke WGR dan ook. Als dat allemaal ten goede kwam aan projecten, was daarvoor iets te zeggen. Maar het gaat op aan beleid dat we niet meer willen, en gewauwel dat we al 2 jaar zat zijn. De SP stelt sowieso voor om zsm te stoppen met de ParkstadRaad en alle lagen die er zijn om zichzelf in stand te houden.

LEEGSTAND
Voorzitter, over de leegstand zou ik nog het volgende willen zeggen. Het Kabinet houdt met z?n afwijzing van het afschaffen van de fiscale aftrekbaarheid van leegstandskosten de huurprijzen- van zo nu en dan de meest aftandse panden- kunstmatig hoog. De beleggers en fondsen die hun pand liever leeg dan vol (tegen een reele huur) hebben, zijn niet te tellen. De SP blijft daar scherp op. En wij nemen ook een uitdaging aan. Misschien moeten we zelf eens gaan uitzoeken hoe het in sommige gevallen zit. Wat we wel spijtig vinden, is dat de degene die de grootste woorden spreekt over leegstand, de heer Leers, geen enkel idee aandraagt om de oude vastgoedbazen in onze stad aan te pakken. Die jongens die willens en wetens hun panden aftands en leeg laten staan. Zij die liever hun leegstandskosten fiscaal verrekenen dan een lagere huur te vragen. Zij zijn de schuldigen, niet de nieuwe onontbeerlijke ontwikkelingen, meneer Leers. Past u op dat u niet de zetbaas van de oude vastgoedjongens wordt.

IDENTITEIT
Er wordt in den lande veel gesproken over het beladen begrip Onbehagen. Het Limburgs Dagblad wijdt er zelfs een niet onverdienstelijke wekelijkse 2 paginas grote bijdrage aan.

1 van de interessante mensen die een bijdrage leverde, is Michel van Eeten, hoogleraar aan de TU in Delft. Hij schreef oa: Misschien moet het antwoord op globalisering op een ander terrein gevonden worden: identiteit. Als je je staande wilt houden in een veranderende wereld, is het van belang te weten met welke groep je dat probeert te doen en welke ideeen van rechtvaardigheid die groep aanhangt.?

Jan Marijnissen sprak eerder over "het verlies van het Heimat-gevoel".
En dat is de spijker op zin kop. Als mensen niet het idee hebben dat ze ertoe doen. Als mensen niet het idee hebben dat zij ER-BIJ horen, dan gaat het mis. Voor de SP is daarom IDENTITEIT een extreem belangrijk begrip. En dat begrip kan niet zonder de begrippen kleinschaligheid (de menselijke maat, de buurt, de straat) en empowerment. Die laatste term noemden we vroeger gewoon Verheffing.

In tijden dat het Kapitalisme op instorten staat. In tijden waarin de Beurs omhoog schiet OM-dat een VOLKSraadpleging niet doorgaat, in die tijden en met de effecten die we de komende jaren zullen gaan ervaren op het netvlies, zit de vooruitgang nog meer dan ooit in de ogenschijnlijk kleine dingen. In het betrekken van mensen bij de veranderingen in Hoensbroek en Vrieheide. In de voorbeelden van de Oude Passart en MSP. Of hoe we buurten onderhouden. Hoe we mensen toestaan/stimuleren om de Broken Glass-theorie te doorbreken. Om niet weg te kijken van huftergedrag, maar op te komen voor hun wijk.

Maar dat geldt ook voor de Sociale Werkvoorziening. Rutte, Wilders en Verhagen kieperen 10 sjoepkarren stront over de schutting. En de top van Licom heeft er in de afgelopen jaren 1tje op geheel eigen kracht geproduceerd. Voor de SP staat vast: als we willen slagen met de Sociale Werkvoorziening zal de SWer weer een onderdeel moeten worden van degene waarvoor hij werkt.
We moeten niet per se waarde hechten aan de structuur van de WSW in onze regio, maar ALLE waarde hechten aan de mensen die in de WSW werken. Het is jammer dat het CDA het vooral heeft over Licom, en minder over de mensen. De Licom-top is niet heilig, het schap evenmin. De mensen in de sociale werkvoorziening zijn dat voor de SP wel. Hun rechten moeten gerespecteerd worden.

Voorzitter, in tijden waarin je aangevallen wordt, en dat worden we door de brokstukken van Banken, Beurzen en Bazen, kruip je dicht op elkaar. Dat moeten wij in Heerlen en de regio doen. Nooit met de angst om naar buiten te treden, maar ALTIJD met de weet waar je trots op bent. Waar je vandaan komt en voor welke gemeenschap je wil knokken.

Voorzitter, omdat het gisteren zo goed voelde:

HEERLENAREN aller landen, VERENIGT U!