Succes: cultuursubsidies afhankelijk van activiteiten op Straat

13 november 2011

Succes: cultuursubsidies afhankelijk van activiteiten op Straat

De SP dringt al jaren aan op het afhankelijk maken van cultuur-subsidie van de aanwezigheid op straat en in de wijken. Een voorstel om die wens te realiseren, is bijna unaniem aangenomen in de Heerlense gemeenteraad. Alleen D66 stemde tegen.

Waar in grote delen van het land fors wordt bezuinigd op de bieb, de muziekschool, de popzaal en het museum, houdt Heerlen die voorzieningen overeind. De SP vindt dat zoveel mogelijk mensen ermee in aanraking moeten kunnen komen. "Het is gigantisch belangrijk dat mensen kunnen lezen, luisteren, spelen en genieten on-ge-acht de dikte van hun beurs." zegt SP-fractievoorzitter Ron Meyer. Hij vervolgt: "Van de muziekschool tot de bieb, van de popzaal tot het museum. Veel mensen weten nog helemaal niet wat er allemaal te doen is. Ga naar buiten. De straat op. Laat het zien. Daar zijn de mensen, daar is de discussie!"

Door het voorstel van de SP wordt een deel van de cultuursubsidie afhankelijk van activiteiten op straat en in de wijken. De SP-motie Naar Buiten is een gevolg van een jarenlang pleidooi en een bijbehorend onderzoek van de SP. Een extra onderdeel van het voorstel houdt in dat de samenwerking tussen cultuurinstellingen gestimuleerd zal worden. De SP overweegt om meer gesubsidieerde instellingen te overtuigen vaker de straat op te gaan. "Subsidie is gemeenschapsgeld. Dan is het niet zo gek om te vragen jezelf aan de gemeenschap te tonen. Nog niet zo heel lang geleden brachten fanfares en schutterijen op die manier leven op straat en in de buurten. Daar kunnen we tegenwoordig veel van leren."