Succes van SP-CDA-motie: minder dure externen!

3 november 2011

Succes van SP-CDA-motie: minder dure externen!

"De nu al befaamde liefdesbaby van de heer Claessens en mij laat vandaag zijn eerste stapjes zien: een afname van de inhuur van dure externen door onze gemeente. Heerlen zit nu al ruim onder het landelijke gemiddelde. Door-gaan!"
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in het debat over het aan banden leggen van de inhuur van dure externen

In 2010 werd in Heerlen nog 15% van het totale budget voor personeel uitgegeven aan externen. De uitvoering van de CDA-SP-motie heeft de inhuur teruggebracht naar 11,7%. Het landelijke gemiddelde zit op ongeveer 14%.

"Maar dit betekent niet dat we nu op onze lauweren kunnen rusten. De oorspronkelijke gedachte was om de inhuur terug te dringen naar maximaal 10%. Wij begrijpen dat er situaties van piek, ziek en overmacht zijn waarvoor je soms mensen van buiten moet inhuren. Maar we moeten wel echt het dogma willen doorbreken: als er ergens een scheet vastzit, huren we iemand van buiten om 'm los te krijgen. Voor een veel hogere prijs. Dat willen we niet meer." zegt SP'er Ron Meyer.

Heerlen kent nu ook een maximaal tarief voor externe inhuur. Een plafond per uur en per dag. Het standaard-tarief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken is 225 euro per uuren zo'n 1.800 uur per dag (gerelateerd aan de Balkenende-norm). In Heerlen geldt nu een maximaal tarief van 163 euro per uur. "Ondanks dat we veel lager zitten dan landelijk, is ook 163 euro per uur nog steeds een gruwelijk hoog bedrag. Belangrijker nog: eigenlijk zou er in onze gemeente niemand meer moeten kosten dan een tarief gerelateerd aan het inkomen van de Burgemeester. Dat zou volgens de SP neerkomen op 144 euro per uur. (red: dat is niet het inkomen van de Burgemeester, maar wat iemand in zijn loonschaal zou kosten als hij uitgeleend zou worden. Daar zitten allerlei andere kosten bij).

"Ik wil van de Burgemeester horen of hij bereid is om de ambitie van Heerlen scherp te houden. De cultuur binnen de overheid om bijna -blind de dure markt voor externen te spekken, moet doorbroken worden. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Dat kost tijd. Maar als de totale overheid in dit land vanaf morgen niet meer betaalt dan 163 euro, dan gaan de tarieven van die dure externen vanzelf omlaag. De gehele Nederlandse overheid is de belangrijkste opdrachtgever van die dure bureaus. Zeggen dat het niet anders kan, is dus niet helemaal waar. Heerlen kan de wereld niet in zijn uppie veranderen, maar Heerlen moet er wel alles aan doen. De eerste stapjes zijn hoopvol."