Roemer: "We gaan door, als het moet met 100.000 man!"

11 december 2011

Roemer: "We gaan door, als het moet met 100.000 man!"

"Mark Rutte is niet de premier van alle Nederlanders, maar de spreekstalmeester van de miljonairsfair." Dat zei SP-leider Emile Roemer afgelopen zaterdag op de manifestatie Armoede werkt Niet in Den Bosch. Ruim 6500 mensen protesteerden in de Brabanthallen tegen de bezuinigingen van het kabinet op de bijstand, de zorg, de sociale werkplaats en het speciaal onderwijs. De manifestatie werd georganiseerd door SP, PvdA, Abvakabo, FNV Bondgenoten en anderen.

Emile Roemer

In zijn toespraak riep Roemer staatssecretaris De Krom op om zijn mooie woorden dat 'wie werken wil, moet kunnen werken' ook daadwerkelijk waar te maken. "Als de staatssecretaris het echt zo goed wil regelen, dan zorgt hij dat de banen in de sociale werkplaats gegarandeerd blijven. En als hij het echt wil, dan zorgt hij dat de begeleiding blijft bestaan en dat mensen die werken naar vermogen ook fatsoenlijk betaald krijgen!"

Armoede werkt niet

Roemer kwam terug op de woorden van premier Rutte eerder deze week: "Ik was woest toen de premier zei dat er in Nederland geen armoede zou zijn. Dat hij dit durft te zeggen in een land waar wachtlijsten zijn bij de voedselbanken vind ik een grote schande. Het is een aantasting van de beschaving in een van de rijkste landen van Europa."

Armoede werkt niet

Volgens Roemer zal het protest in 2012 verder aanzwellen. "Er komt nog heel veel ellende aan. Maar laten we hier afspreken: dat gaat niet over jullie ruggen. Vorig jaar waren met 1500 man en dit jaar al met 6500. En als het kabinet weigert te luisteren, dan staan we de volgende keer op het Plein in Den Haag, man aan man, 1 voor Allen, met 100.000 man!"

Paul de Krom

Ook staatssecretaris De Krom sprak op de manifestatie. Maar zijn opmerking dat 'meedraaien in een baan beter is dan wegdraaien in uitkering,' viel niet in goede aarde. Zijn opmerking dat van 60.000 ontslagen in de sociale werkplaats geen sprake zou zijn, kon uit de zaal rekenen op een snoeihard: 'leugenaar, leugenaar, leugenaar.'

Handschoenen