Vertrouwen in Heerlen: Maankwartier gaat door

7 januari 2012

Vertrouwen in Heerlen: Maankwartier gaat door

Het Belvedere-project in Maastricht is op de lange baan geschoven omdat particuliere investeerders zich hebben teruggetrokken.
Het Kerkraadse centrumplan is op de lange baan geschoven omdat particuliere investeerders zich hebben teruggetrokken.
Het Brunssumse centrumplan is op de lange baan geschoven omdat particuliere investeerders zich hebben teruggetrokken.

Wat men ook van deze plannen verder kan vinden, het is allemaal verklaarbaar door de economische crisis dat investeerders nu geen zin in deze projecten hebben.

Hoe anders gaat het in Heerlen. Weller is er in geslaagd een particuliere investeerder te vinden die in Heerlen wel vertrouwen in de toekomst heeft, en met het Maankwartier aan de slag wil. Het ministerie heeft dat vertrouwen blijkbaar ook en heeft ook het groene licht gegeven.

Het Maankwartier gaat door. Zelfs in deze barre economische tijden is er in Heerlen wel het vertrouwen dat er elders niet is.

En dat dan ook nog voor een gewoonweg prachtig plan!

Waarmee Heerlen alweer laat zien tientallen jaren neergang en verloedering achter zich te laten en een waar creatief pronkstuk te bouwen voor de stad, haar inwoners en de omgeving. Het eerste deel van het Maankwartier staat er al: het nieuwe busstation, de vernieuwde busbaan en Spoorsingel en de opgeknapte Hoppenhof. En onlangs is aan de stadskant van het spoor een van de mooiste monumenten van Heerlen, bioscoop de Royal, in oude luister hersteld. De bouw van het Maankwartier zelf, dwars over het spoor heen, zal de stationsomgeving voor goed veranderen.

Het Maankwartier is een ontwerp van de Heerlense kunstenaar Michel Huisman. Het wordt gerealiseerd door Woningstichting Weller, Jongen Bouwonderneming, NS Poort, Prorail en de gemeente Heerlen. De bouw van het Maankwartier gaat vijf jaar duren en zal in die tijd voor nieuwe werkgelegenheid in de bouw zorgen.

De SP heeft het Maankwartier van het begin af aan (de raadsvergadering in 2004) gesteund. En de SP is trots op het gemeentebestuur en in het bijzonder Riet de Wit die het voor het elkaar hebben gekregen dat het nu gebouwd gaat worden.

Meer informatie over het Maankwartier vindt op www.maankwartier.nl.