h

BUITENRING van 402 MILJOEN: de Limburgse NoordZuidlijn?

13 maart 2012

BUITENRING van 402 MILJOEN: de Limburgse NoordZuidlijn?

PVV-gedeputeerde Antoine Janssen maakte vorige week bekend dat de snelweg door Parkstad een slordige 402 miljoen euro (= 16.000 euro per meter = 35.000 gulden per meter) zal kosten. In de afgelopen tijd waren de kosten verder opgelopen met zo'n 93 miljoen euro. Nog altijd lijkt het einde niet in zicht. De SP pleit voor realisme boven asfalt-prestige.

De Buitenring stuit op groeiend verzet in Parkstad. Niet alleen van omwonenden maar ook van gemeenten. De gemeenteraad van Heerlen liet eerder al weten "geen cent extra in de Buitenring" te zullen stoppen. Grootste dwarsligger voor het provinciale prestigeproject is echter Kerkrade. Behalve grote kritiek op het tracee zal Kerkrade hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van de extra gemeentelijke kosten voor rekening moeten nemen. De SP is niet tegen de aanleg van een weg, maar de SP heeft zich van meet af aan verzet tegen de aanleg van een overbodige vierbaansweg. Het aanpakken van bestaande knelpunten lijkt veel realistischer. Om uit de impasse te komen, presenteerden de gezamenlijke SP-afdelingen in Parkstad Limburg en de SP Provinciale Statenfractie ruim 3 jaar geleden (18 september 2008) een afgeslankte en realistische variant. Het pleidooi voor maximaal een 2 baansweg (2 keer 1 baans) met een maximum snelheid van 80 binnen het afgesproken budget kreeg veel bijval uit de regio. De SP-variant betekent dat er sprake zal zijn van minder geluidsoverlast, minder luchtverontreiniging, minder ruimtebeslag, minder ingrijpende aansluitingen met andere wegen en een betere inpassing in het landschap (interessant in het licht van de huidige extra kosten en de discussie bij Raad van State). Toenmalig verantwoordelijk CDA-bestuurder Ger Driessen liet echtergeen middel onbenut om door te denderen met zijn asfalt-kind. Na Driessen's vertrek leek er hoop met de komst van PVV'er Antoine Janssen. Ook de PVV-gedeputeerde dendert echter door. Hij bracht de regio zelfs een kadootje van 93 miljoen aan extra kosten.

Nu de weg inmiddels 16.000 euro (voor PVV-bestuurder Janssen: in guldens is dat ruim 35.000 gulden!) PER METER kost, is de hoogste tijd om de prestige vaarwel te zeggen. Inmiddels lijkt ook de partij van Buitenring-geestesvader Ger Driessen dat te beseffen: het CDA wil een onafhankelijk onderzoek. Dat voorstel werd al eens eerder gedaan....

De Buitenring zou oorspronkelijk maximaal 135 miljoen euro bedragen. Inmiddels zijn de kosten verdrievoudigd. Is dit het einde of tikt de teller vrolijk door? Wat zou je met dat kleine half MILJARD euro kunnen doen op het gebied van de krimp of de economische ontwikkeling?

De SP is bang dat de Buitenring de Limburgse NoordZuid-lijn dreigt te worden. Veel zal afhangen van PVV-depute Janssen enerzijds en de CDA-fractie in Provinciale Staten anderzijds. De CDA-fractie- weliswaar verlost van Driessen-heeft z'n eigen Frankenstein gecreeerd. De fractie lijkt moeilijk terug te kunnen keren. Tegelijkertijd is het overnemen van het oude SP-voorstel tot het doen van een onafhankelijk onderzoek voor meer realisme in een project waarvoor een PVV-bestuurder verantwoordelijk is (!) een serieus te nemen lichtpuntje in de CDA-gelederen.

Diezelfde PVV gedeputeerde heeft- letterlijk en figuurlijk- een gouden kans om alle Limburgers uit te leggen waarom hij 16.000 euro PER METER uitgeeft aan asfalt-prestige. Daar zijn Sjeng en Annie namelijk heel benieuwd naar....

U bent hier