Innovatieve bedrijven in oude CBS

22 april 2012

Innovatieve bedrijven in oude CBS

Het voormalige CBS-complex in Heerlen transformeert naar plek voor innovatieve bedrijvigheid en levert de komende vijf jaar 700 nieuwe banen op. SP-wethouder Riet de Wit is blij met deze nieuwe invulling van het oude gebouw. Aanstaande donderdag neemt de gemeenteraad het definitieve besluit.

Het bedrijf Walas Concepts heeft met ondersteuning van de gemeente Heerlen een plan ontwikkeld voor herbestemming van het complex. Naar verwachting levert dit de komende jaren 700 nieuwe banen op. In heel Nederland staan oude kantoorpanden leeg die, zoals het CBS, als kantoor niet meer bruikbaar zijn. Heerlen heeft nu een vernieuwende, creatieve invulling voor het pand gevonden.

De nieuwe eigenaar wil ervoor zorgen dat het in zichzelf gekeerde complex weer bij de stad gaat horen. In het gebouw gaat onder andere 'stadstuinbouw' gepleegd worden en er komt waarschijnlijk een restaurant waar het gekweekte voedsel kan worden gegeten. Daarnaast is er ruimte voor kantoren, creatieve en culturele functies en studentenhuisvesting. Dingen die het plan helemaal uniek gaan maken zijn bijvoorbeeld een eigen energievoorziening en datacentrum. Die laatste, samen met goede ondersteuning, kunnen veel bedrijfjes naar Heerlen gaan trekken.

Koop en verkoop
Aangezien het oude CBS-gebouw geen eigendom van de gemeente is, zal de gemeente eerst het gebouw kopen en het dan meteen weer doorverkopen aan Walas Concepts. Om het gebouw te kunnen betalen leent het bedrijf (tegen rente) geld bij de gemeente. Op die manier is het een voordelige opzet voor alle partijen en kan het plan snel van start! Bovendien kunnen de huidige huurders (o.a. het mijnmuseum) gewoon op hun plek blijven.

Wethouder Riet de Wit is bijzonder verheugd met deze ontwikkeling: ?Met deze innovatieve aanpak lossen we niet alleen de invulling van een leegstaand complex op, maar we helpen ook nog eens veel mensen aan een passende baan.?