Brandweer structureel in de fout met Arbeidstijden: was de veiligheid in het geding?

8 mei 2012

Werd de gemeenten in Parkstad een rad voor ogen gedraaid door het management van de Brandweer? Dat is de vraag naar aanleiding van een uitspraak van de rechter. Vakbonden stellen al lange tijd dat het rooster van de Brandweer in Parkstad fout en onveilig is. De rechter geeft hen gelijk.
Volgens Gian Kerstges van vakbond Abvakabo en de brandweermensen die eerder al actievoerden moet het management van de brandweer de arbeidstijden corrigeren en gaat dat de gemeenten "tonnen kosten". In het LD van 8 mei 2012 zegt hij:?De brandweer heeft altijd volgehouden dat er geen structurele problemen zijn, terwijl deze uitspraak duidelijk maakt dat alles met kunst- en vliegwerk overeind wordt gehouden. Dat er overtredingen nodig zijn om binnen het budget te blijven. En: Gemeenteraden hebben steeds gevraagd: kunnen jullie binnen dit budget de brandweerzorg op hetzelfde veiligheidsniveau houden? Nou blijkbaar niet.

De SP stelde de kwestie al in 2010 aan de orde via schriftelijke vragen. SP-kamerlid Ronald van Raak stelde de negatieve gevolgen van de samenvoeging van de brandweer in Zuid-Limburg ook landelijke aan de orde. Eind 2011 vroeg SP-raadslid Wim van Kempen zich hardop af of de Parkstad-gemeenten met vuur spelen.

De SP feliciteert de brandweermensen met hun succes. De rechter heeft hen in het gelijkgesteld toen zij opkwamen voor hun vak en de veiligheid voor de bewoners van de regio. Als brandweermensen onder andere 36 uur achter elkaar dienst hebben, vormt dat een risico voor hun veiligheid en die van de mensen in onze regio. De SP wil tegelijkertijd van het College van B&W weten welke consequenties de uitspraak van de rechter heeft. En vooral: hoe kan het dat het management van de brandweer volhield dat de veiligheid gewaarborgd was binnen het bestaande budget?

SP-raadslid Wim van Kempen stelde zojuist de volgende vragen aan het College van Burgemeester & Wethouders van Heerlen:

De actievoerende brandweermensen hebben ons allen vele malen gewaarschuwd. De SP stelde de kwestie menigmaal aan de orde. Via schriftelijke vragen, via het vragenuurtje en in de raadscommissie. Steevast werden de geruststellende woorden van het managment van de brandweer geciteerd. Samenvoeging van de brandweer zou efficienter zijn en de arbeidstijden zouden niet overtreden worden. Kortom: het (lagere) budget toereikend zijn.

1) Deelt u de opvatting van de SP dat de uitspraak van de rechter inhoudt dat de overtredingen arbeidstijden hersteld zullen moeten worden? Zo ja, welke en waarom exact?

2) Deelt u de opvatting van de SP dat de Arbeidstijdenwet bedoeld is om veilige werkomstandigheden te waarborgen? Zo nee, waarom niet?

3) Deelt u de opvatting van de SP dat bij structurele overtreding van de Arbeidstijdenwet- linksom of rechtsom, in meer of mindere mate- de veiligheid in het geding is? Zo nee, waarom niet?

4) Deelt u de opvatting van de SP dat bij structurele overtreding van de Arbeidstijdenwet in het geval van de belangrijke werkzaamheden van de brandweer niet alleen de veiligheid van de werkers in het geding is, maar daarmee ook de veiligheid van bewoners enig risico loopt/heeft gelopen? Zo nee, waarom niet?

5) Wat gaat uw College doen om de veiligheid van de brandweermensen en de bewoners te waarborgen? Hoe zult u verzekeren dat de arbeidstijden conform de Arbeidstijdenwet zullen zijn?

6) Deelt u de opvatting van de SP dat de kwestie zo spoedig mogelijk aangepast moet worden in verband met de veiligheid en derhalve een eventueel Hoger Beroep niet afgewacht kan worden?

7) Welke financiele consequentie heeft dit voor de gemeente Heerlen? Moet er nu geld bij?

8) Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat het management van de brandweer bij hoog en laag- en ook na herhaaldelijke kritische vragen uit onze gemeenteraad- volhield dat er geen (arbeidstijden)probleem was en het budget toereikend zou zijn? Is het niveau van de brandweerzorg inderdaad met kunst- en vliegwerk overeind gehouden? (citaat vakbondsman Kerstges in het LD, zie toelichting)

9) In hoeverre is het kostenvoordeel (bij de samenvoeging van de brandweer in Zuid-Limburg) een fata-morgana geweest? Welk efficiency-voordeel blijft er nu nog precies over voor de gemeenten?

10) Heeft deze situatie consequenties voor de relatie met het management van de Brandweer? Zo ja, welke?

11) Hoe voorkomen we nieuwe kwesties als deze? Indien er geld bij moet, moet dan niet de bijbehorende conclusie zijn dat de gemeenten korter op de Brandweer moeten zitten? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?