h

Parkstad knoopt huidige Buitenring op

23 mei 2012

Parkstad knoopt huidige Buitenring op

De soap rond de Buitenring gaat nog wel effetjes door, maar er doet zich nu wel een spannende cliffhanger voor. De kostenhonger van het Asfaltmonster van ruim 400 miljoen is nog niet gestopt. En daarom zegt Parkstad nu:Geen cent extra en een nieuwe kosten-baten-analyse, in reactie op vragen van SP'er Ron Meyer.

"Subtiel en langzaam. Maar het Monster van 400 miljoen wordt hier toch echt gewoon opgeknoopt. Eindelijk!"
SP'er Ron Meyer in reactie op het antwoord van de Brunssumse wethouder Geurts.

Meyer kreeg een opvallend antwoord van PvdA-wethouder Geurts uit Brunssum: "wij gaan een nieuw financieel arrangement met de provincie afspreken. En we zeggen: absoluut geen 'out-of-the-pocket-money' meer vanuit Parkstad". Als portefeuillehouder sprak Geurts namens het gehele bestuur van het regionale samenwerkingsverband. Eerder zei de gemeenteraad van Heerlen al luid en duidelijk "geen cent extra". Later volgden anderen. Toch hielden CDA en PVV-gedeputeerden blind vast aan een de Limburgse Noord-Zuidlijn die inmiddels 5 keer over de kop is gegaan en meer dan 400 miljoen kost. Volgens deskundigen komt er nog minstens 100 miljoen bij. De Provincie besteedde inmiddels al werk aan... ZONDER annuleringsmogelijkheid!

Meyer vroeg Geurts wat duidelijker te zijn: "Ik ben maar een gewone vakbondsjongen, out-of-the-pocket-money?! En financieel arrangement?! U bedoelt dat de Buitenring heroverwogen dient te worden en dat voor Parkstad nu definitief geldt: geen cent extra?"

Geurts reageerde: "Ik heb gezegd: beste vrienden van de provincie. Wij dragen geen verantwoordelijkheid voor de meerkosten. Het is een provinciale weg. Masseer het verschil zelf maar weg. Wij willen bovendien een nieuwe maatschappelijke kosten- en batenanalyse om te bezien in hoeverre het verstandig is ruim vierhonderd miljoen op deze manier in onze regio te investeren."

De SP stelde 4 jaar geleden al een alternatief voor de vierbaansweg voor.

De oorspronkelijke vragen van Meyer in de Parkstad-raad:

  1. Deelt u de opvatting dat Parkstad in het leven is geroepen om gemeente-overstijgende kwesties in gezamenlijkheid te kunnen aanpakken?
  2. In het Provinciehuis wordt onderhandeld door partijen over een nieuwe provinciale coalitie. Deelt u de opvatting dat een gemeente-overstijgend, extreem kostbaar en beladen onderwerp als de Buitenring tot de kwesties behoort waarover Parkstad juist nu een opvatting dient te hebben? Zo nee, waarom niet?
  3. Wat is uw verklaring voor de verveelvoudiging van de (oorspronkelijk geraamde) kosten tot inmiddels een bedrag van ruim 400 miljoen euro? Is het ree?l om dit bedrag als eindbedrag te beschouwen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  4. Hoe beoordeelt u deskundigen (zoals dr Anema in het VPRO-tv-programma De Slag om Nederland: "het zou mij niet verbazen als de kosten uitkomen op hoger dan 500 miljoen") die inschatten dat de Buitenring nog zo'n 100 miljoen duurder zal worden?
  5. Diverse Parkstad-gemeenten lieten eerder weten 'geen cent extra' te willen bijdragen. Welk financieel gat bestaat er voor de Parkstad-gemeenten? Hoe hoog zou daarmee de totale bijdrage van alle Parkstad-gemeenten voor de aanleg van de Buitenring zijn? Welk deel?(direct en indirect) wordt geacht door Parkstad te worden bekostigd? Geldt voor uw Parkstad-bestuur ook "geen cent extra"?
  6. Deelt uw bestuur de opvatting dat deze en verdere kostenexplosie in een tijd van grote financi?le onzekerheid voor Parkstad onaanvaardbaar zijn? Zo nee, hoe wordt het financi?le gat gevuld danwel welk bedrag is voor uw bestuur de grens?
  7. Deelt uw bestuur de opvatting dat het de hoogste tijd is om de?Buikriem van de Buitenring aan te halen en de kostenhonger te stoppen, met andere woorden: het project te matigen danwel te heroverwegen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe dan?

U bent hier