Begroting Brandweer onverantwoordelijk

8 juni 2012

Begroting Brandweer onverantwoordelijk

"De rechter gaf de brandweermannen- en vrouwen gelijk dat het Brandweermanagement jarenlang onveilig en fout had geroosterd. En dus kampt de Brandweer met een miljoenengat. Met zo'n begroting kunnen en willen wij niet instemmen."
aldus SP-raadslid Wim van Kempen over de begroting van de veiligheidsregio Limburg-Zuid.

De SP is al jaren zeer kritisch op het reilen en zeilen bij de Brandweer. De brandweermannen- en vrouwen haalden kortgeleden hun gelijk bij de rechter: de roosters van de Brandweer waren fout en onveilig. De vakbonden becijferden dat het repareren van die fouten de brandweer miljoenen zal kosten. Toch lag er een ongewijzigde begroting voor in de gemeenteraad van Heerlen.

Het management van de brandweer had jaren verkeerd geroosterd en mensen teveel uren laten draaien. SP-raadslid Wim van Kempen wilde weten hoe het miljoenengat dat daardoor ontstaan is, opgevuld zou worden. Burgemeester Depla liet weten geen cent erbij te doen.

Van Kempen was verbijsterd. "Maar hoe wordt dit probleem dan opgelost? Wordt de directeur ontslagen? Brandweerwagens verkocht? Of gaat het ten koste van de mannen en vrouwen die de branden moeten blussen?"

Depla gaf aan dat hij het Hoger Beroep van het management van de brandweer vol vertrouwen tegemoet ziet. En dat een bezuiniging niet altijd ten koste van de veiligheid hoeft te gaan. "Dat wordt bij de brandweer altijd geroepen." zei Depla.

Van Kempen vond dat allemaal zwaar onvoldoende. De SP-fractie stemde tegen en kondigde aan in de raadscommissie uitvoerig te willen discussieren. De rest van de raad sprak met geen woord over de Brandweer en stemde in met de begroting.

To be continued...