OPINIE: 488 miljoen voor de Buitenring is krankjorum

19 juni 2012

OPINIE: 488 miljoen voor de Buitenring is krankjorum

"Iedere politicus die weigert de alternatieven serieus te nemen, verdient het gewenste asfalt. Maar dan wel in de vorm van pek en veren. In crisistijd een half miljard euro besteden aan een onrendabele en overbodige vierbaansweg dwars door een krimpregio is niets minder dan krankjorum."
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in zijn opiniestuk over de 488 miljoen kostende Buitenring

Onderstaande het volledige opiniestuk van SP-fractievoorzitter Ron Meyer dat vanochtend verscheen in het Limburgs Dagblad.

488 Miljoen voor de Buitenring is krankjorum

Bijna een half miljard euro kost ie. De Buitenring. Aanleg en onderhoudskosten bedragen volgens onderzoeksbureau Ecorys nu al 488 miljoen euro. Een half miljard voor 26 kilometer asfalt. Bijna 19.000 euro per meter en 450 euro per Limburger. Deskundigen denken dat ie nog veel duurder zal worden en noemen 'm openlijk onrendabel. Stop de politieke tunnelvisie nu het nog kan! Haal het beste uit Limburg en omarm de alternatieven.

"Limburgers kennen geen van-9-tot-5-mentaliteit. Dat hoeft ook niet, want dankzij het vlotte verkeer ben je zo weer thuis." Het is exact zoals de voice-over van de reclamespot van Zuid-Limburg opgewekt verkondigt. ?Er zijn hier zelden files. En gezien de bevolkingskrimp en de crisis zijn die allerminst te verwachten. Een banenmachine is de aanleg van de Buitenring evenmin. In een regio met 240.000 inwoners levert hij 180 banen op. De economische voordelen wegen simpelweg niet op tegen de 488 miljoen aan kosten.

Is bereikbaarheid dan HET Argument der Argumenten? Als we de ratelende PR-machine van de Buitenringofielen moeten geloven, is Parkstad een onmogelijk bereikbaar stukje Nederland. Ons eigen Limburgs Labyrintje. Ons bizarre planologische complot om mensen vast te houden. Feitelijke apekool! En dat is nog netjes uitgedrukt. Heerlen en Kerkrade scoren namelijk zeer goed als het om bereikbaarheid gaat in de jaarlijkse monitoren. Niet vreemd, want zij zijn via de stadsautoweg en de binnenring namelijk uitstekend verbonden met de rest van het universum. En ook de andere gemeenten kunnen over de grond worden bereikt zonder dat je vastloopt in veldwegen of modderpoelen. Dat Landgraaf en Brunssum nog beter bereikbaar worden door ontsluiting is waar, maar is daarvoor echt een financiele smijtpartij van 488 miljoen nodig?

De SP presenteerde al in 2008 een alternatief. Een weg zonder gouden randen. Zoveel mogelijk via bestaande wegen en maximaal 2 rijstroken. Goedkoper en duurzamer. Natuurmonumenten en de Milieufederatie presenteerden enkele weken geleden een nog duurzamere en goedkopere variant. Geen ring, maar wel een oplossing voor bestaande knelpunten. Goed voor mens en milieu, voor kwetsbare natuurgebieden en, niet onbelangrijk: 4 keer zo goedkoop. Iedere politicus die weigert de alternatieven serieus te nemen, verdient het gewenste asfalt. Maar dan wel in de vorm van pek en veren. In crisistijd een half miljard euro besteden aan een onrendabele en overbodige vierbaansweg dwars door een krimpregio is niets minder dan krankjorum.

Het woord exit-strategie is op zijn plaats. De politieke exit-strategie van het provinciehuis is- hoe ironisch- de Raad van State. Als de Raad van State wederom negatief oordeelt over de (milieu)effecten van de Buitenring en/of de weg nog duurder wordt, zal de provincie de weg heroverwegen. Goede bestuurders hebben de Raad van State niet nodig om realistische politiek te bedrijven. Maar de vraag is vooral wat de politieke betekenis van heroverwegen exact is. Het CDA en de VVD hebben de asfaltwagen gewoon besteld. Zonder annuleringsverzekering. Ze ruzien nog wat over wie de chauffeur wordt, maar nog altijd niet over de route. Toch zijn er lichtpuntjes in de donkere tunnel(visie). Nu de glans van het provinciale pluche vervaalt, wordt een hele PvdA-fractiekamer vol teleurgestelde bijna-gedeputeerden met de minuut vatbaarder voor realisme. Samen met hun partijgenoten in onder andere Kerkrade zullen zij zich realiseren wat met die honderden miljoenen aan asfaltgeld allemaal in de zorg, armoede en economie mogelijk zou zijn.

Er is politieke moed nodig voor een streep door de hele vierbaansconstructie. Geen nep-oplossing met 2 kilometer minder rijstroken en 24 kilometer overbodig vierbaansprestige. Practice what you preach: haal het beste uit Limburg. Tijd voor gezond verstand. En voor een forse scheut realisme. Beter ten halve gekeerd dan voor 488 miljoen gedwaald.

Ron Meyer is fractievoorzitter van de SP in Heerlen