Heerlen wijst Politiek Dictaat uit Provincie af

4 juli 2012

Heerlen wijst Politiek Dictaat uit Provincie af

De zetbazen van Rutte mogen dan wel de baas zijn in het provinciehuis, maar niet van Heerlen.
SP'er Ron Meyer over het politieke dictaat uit het Provinciehuis

"Tenslotte is de Provincie van mening dat de Rijksbezuinigingen op afzonderlijke programmas hadden moeten worden ingeboekt en niet op concernniveau". zo luidde het bevel van CDA- en VVD-bestuurders vanuit het Provinciehuis.
Oftewel: de foute keuzes van CDA en VVD landelijk moeten volgens CDA en VVD in de provincie ook in alle gemeenten worden gemaakt. Kort samengevat: CDA en VVD schaffen lokale keuzes gewoon af.

De provinciale bestuurders gaan hier faliekant de mist in. Ze vliegen politiek uit de bocht.

Gedeputeerde Staten van de Provincie dienen gemeenten financieel te controleren. De begroting van een gemeente moet sluitend zijn. Daarop mag iedereen de gemeente aanspreken en hebben de provinciale bestuurders een belangrijke taak. De SP zal altijd aan de zijde staan van degenen die zuinig om willen gaan met geld. Maar de specifieke keuzes in die begroting, over waarop er bezuinigd wordt, gaat de provincie niet. Dat zijn lokale keuzes.

Ter illustratie: Rutte bezuinigde fors op participatiegelden. Op de gelden om mensen niet aan de kant te laten staan. Heerlen ontving maar liefst 8 miljoen minder. Als Heerlen die bezuiniging 1-0p-1 had doorgevoerd, hadden we nu- bijvoorbeeld- geen schuldhulpverlening meer gehad. Die belangrijke ondersteuning voor veel mensen met schuld was dan nagenoeg weg bezuinigd. Heerlen maakte een andere lokale keuze.

Natuurlijk is een gemeente beperkt en is de invloed van kabinetskeuzes groot, een gemeente kan immers nauwelijks eigen geld 'maken', en als Den Haag gaten schiet in de gemeentelijke bijdrage dan moet de gemeente dat gat linksom of rechtsom vullen. Maar juist daar zit de lokale vrijheid. Over het HOE gaan die gemeenten namelijk zelf.

Gedeputeerde Staten hebben de plank volledig misgeslagen. Ze hebben zich gewaagd aan politieke uitspraken. Dat provinciale CDA- en VVD-bestuurders een gemeente oproepen tot het 1-op-1 overnemen van landelijke CDA- en VVD- bezuinigingen, kan niet anders worden beschouwd dan een opzichtige verkiezingsbijdrage van deze bestuurders. De SP wijst het politieke dictaat af. En het College van Heerlen, bij monde van wethouder Aarts (Stadspartij Heerlen) onderstreept de eigen keuze van Heerlen om begrotingen sluitend te maken.